Månadens kvinnoförbundare: Ingeborg Palmén

01.10.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs presenterar Ingeborg Palmén, månadens kvinnoförbundare i oktober.

Vicehäradshövding Ingeborg Palmén

Född: 1944

Ingeborg Palméns aktiva tid i föreningen överlappade både med Gunvor Leanders - hennes mor - och Ebba Jakobssons. Hon var styrelsemedlem i SKviS 1973-2013, ordförande för avdelningen 1989-1999, samt dessutom vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet 1976-1979.

Både förbundet och föreningen hade stor nytta av Ingeborgs juridiska utbildning. Hon betonade starkt kvinnors behov av utbildning och tog på både förbunds- och föreningsnivå initiativ till en serie välbesökta kurser, bland annat i vardagsjuridik, familjerätt och konsumenträtt. Hennes engagemang var också mer socialt, hon tog till exempel upp kvinnliga alkoholister och smärtlindring vid förlossningar, den senare en fråga som samtliga kvinnliga riksdagsledamöter sedan ställde sig bakom år 1977.

Ingeborgs skarpa intellekt uppskattades också utom förbundet; hon var till exempel aktiv inom Kvinnoorganisationernas Centralförbund. Under åren 1989-1992 fungerade hon som ordförande för den statliga jämställdhetsdelegationens (TANE) forskningsutskott. Hon ställde upp i ett flertal val.

Under de mer än 40 år Ingeborg arbetade för kvinnor och för jämställdhet i samhället medverkade hon till en förhöjd medvetandenivå hos kvinnor, till fortbildning, för större rättvisa i yrkesliv och hem.