Månadens kvinnoförbundare: Kerstin Ventus

01.09.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Sibbo presenterar Kerstin Ventus, månadens kvinnoförbundare i september.

Kerstin Ventus (Weckström) pensionerad lektor född 1946

År 1970 kom jag till Sibbo som gymnastiklärare. Gymnastiksalen i Nickby var för liten för Sibbo ungdomarna, så jag började kämpa för att få bättre förhållanden för idrottsaktiviteter inomhus.

Jag gick med i politiken för att kunna påverka. Jag började i Svensk Ungdom i Norra Sibbo 1974. Sedan blev det SFP i Sibbo. Det var ingen svårighet att som kvinna komma med i olika styrelser, men helst skulle man koka kaffe och vara sekreterare! Dessutom var jag oftast ensam kvinna.

Jag var kandidat i riksdagsvalet två gånger på 1980-talet, främst för att locka flera kvinnor med i politiken. Jag insåg att det i Sibbo behövs ett kvinnoförbund och det grundades 1984 med Bambi Nyberg som ordförande.

Det blev många kommunala uppdrag för mig. Tiden i kommunstyrelsen var den mest givande, men också där fick jag uppleva att om jag kom med ett förslag så kunde det nonchaleras fram till dess en man accepterat tanken och gjorde samma förslag .

1988 opererades jag för tarmcancer. Jag har varit friskförklarad från den sjukdomen i över 25 år nu. Då lärde jag mig att jag inte måste göra allt själv, utan att det är dags att trappa ner och ge över åt andra kvinnor.