Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Ester Bjurs

Ester Bjurs: Jag är feminist och det borde du vara också

När vi kämpar för jämställdhet måste vi komma ihåg att alla grupper inte upplever förtryck på samma sätt. Feminism är inte bara en fråga om kön, utan även en fråga om hudfärg, socioekonomisk ställning, genusidentitet och så vidare. Idag på jämställdhetsdagen och Minna Canthdagen skriver vår praktikant Ester Bjurs om feminismen.
19.03.2024 kl. 12:52

Nina Stubb: Att ”inte vara rasist” räcker inte

Rasismen är ett maktsystem som endast kan bekämpas genom att vi, de priviligierade som inte avviker från den vita normen, ser vår egen del i systemet. Att inte vara en rasist som utför rasistiska handlingar räcker inte - vi behöver aktivt agera antirasistiskt, skriver Nina Stubb i dagens blogginlägg som uppmärksammar veckan mot rasism.
21.03.2024 kl. 07:00
Bild på Gun-Britt Karlsson, medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott

Gun-Britt Karlsson: Inkludera kvinnor i de vetenskapliga rummen

Den 11 februari uppmärksammas den internationella dagen för kvinnor och flickor inom vetenskapen. Syftet med dagen är att öka mångfalden inom forskning genom att stärka kvinnors och flickors deltagande inom de vetenskapliga och tekniska disciplinerna.
11.02.2024 kl. 11:06

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.