Resolutioner från Kvinnoförbundets årsmöte

12.03.2016 kl. 20:16

RESOLUTION 1

Svenska Kvinnoförbundet, det liberalfeministiska alternativet, värnar om jämställdhet, frihet och individens rätt att välja. Finland har i årtionden varit ett nordiskt och globalt sett framgångsrikt land med allt mera jämställda kvinnor och män visavi utbildning, arbetsliv och barnomsorg. Företag som leds av kvinnor uppvisar i Finland bättre tillväxtsiffror än andra företag. Dagens Finland utvecklas i en riktning som fäster allt mindre vikt vid jämställdheten och följaktligen också vid Finlands konkurrenskraft i en global ekonomi. Trots upprepade krav har regeringen ännu inte fastställt ett jämställdhetsprogram. Regeringsarbetet har präglats av oövertänkta nedskärningar som drabbar framförallt kvinnor och barn.

Den subjektiva rätten till dagvård har haft en central ställning i den finländska familjepolitiken. Den har främjat kvinnornas möjligheter att samtidigt satsa på utbildning, karriär och familj. En fungerande dagvård handlar också om barns rättigheter till en god småbarnspedagogik. Regeringens föreslagna inskränkningar i den subjektiva rätten till dagvård innebär att barn till arbetslösa och deltidsstuderande kan bli utan heldagsvård. Dagvårdsgrupperna blir större och dagvårdsavgifterna stiger. Svenska Kvinnoförbundet påminner om att kommunerna har makten att bestämma om de förverkligar de planerade nedskärningarna eller om de väljer att satsa på framtiden. Den subjektiva rätten till dagvård är central när det gäller att öka sysselsättningen bland kvinnor och att ge barn med olika utgångssituation samma möjligheter i livet.

Den sittande regeringen har genom sin budgetpolitik gjort nedskärningar i utbildningsväsendet. Detta undergräver Finlands framtida position som ett utpräglat och erkänt kunskapssamhälle. Den nya läroplanen för grundskolorna som tas i bruk i augusti 2016 genomsyras av jämställdhetstänk. Svenska Kvinnoförbundet gläds över den nya läroplanen, men uttrycker oro över hur den kommer att verkställas under rådande omständigheter.

FN-organ som övervakar internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter har upprepade gånger påtalat Finlands höga siffror när det gäller våld mot kvinnor. Finland hör även till de fyra EU-länder som toppar statistiken över sexuella trakasserier mot kvinnor. Istanbulkonventionen, som godkändes i Finland i augusti 2015, förutsätter ett tillräckligt utbud av skyddshem och en avgiftsfri telefontjänst som är öppen dygnet runt. Trots att kvinno- och människorättsorganisationer i flera års tid har påpekat de rådande bristerna har regeringen inte reserverat tillräckliga resurser för att uppfylla konventionens krav. Svenska Kvinnoförbundet fördömer allt våld och ogillar det främlingsfientliga perspektivet i diskussionen. Vi förutsätter att problemet med våld mot kvinnor lyfts upp oavsett förövarens härkomst. Vi kräver att regeringen aktivt tar avstånd från rasism och främlingsfientlighet och öppnar för en samhällelig dialog om kulturella skillnader och deras betydelser för individ och samhälle. Vikten av en god integration och delaktighet kan inte nog poängteras.

RESOLUTION 2

Svenska Kvinnoförbundet ser det som en medmänsklig skyldighet att ta emot dem som på grund av krig och förtryck söker sin tillflykt till Finland. Lönearbete underlättar integrationen av asylsökande och invandrare. Vi efterlyser speciella satsningar på asylsökande kvinnors och invandrarkvinnors integrering i samhället också som hemmamammor. Enligt Flyktinghjälpens statistik kände 70 % av dessa kvinnor inte en enda finländare efter fem år i landet.

Familjeåterförening är en förutsättning för en lyckad integration av asylsökande och invandrare. Kvinnoförbundet ställer sig kritiskt till regeringens planer på strängare regler för familjeåterförening. Det är oacceptabelt att de som drabbas av de planerade skärpta reglerna huvudsakligen är kvinnor och barn som nu hotas att bli strandsatta i provisoriska flyktingläger i väntan på beslut om en tryggare framtid. Det är inte heller ändamålsenligt för integrationen att asylsökande och invandrare i Finland oroar sig över sin familj i ett annat land.

Svenska Kvinnoförbundet förutsätter att Finland lever upp till sitt goda rykte som en nordisk demokrati som respekterar mänskliga rättigheter och jämställdhet.  Vi vill bygga broar till framtiden istället för murar som befäster förlegade samhällsmodeller och könsroller.

För mera information:
Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren