Jungner-Nordgren: SFP:s ställningstagande för feminism är glädjande

11.06.2017 kl. 12:38
- För Kvinnoförbundet är feminism en självklar och samtidigt odramatisk term. Feminism handlar om jämställdhet, jämlikhet och mänskliga rättigheter – det är inte svårare än så, säger Jungner-Nordgren.
Pressmeddelande 11.6.2017
Svenska Kvinnoförbundet

Jungner-Nordgren: SFP:s ställningstagande för feminism är glädjande

Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren gläds åt att moderpartiet SFP inte räds ordet feminism. Partidagen godkände enhälligt Kvinnoförbundets motion om att SFP ska tillsätta feminism som en av partiets grundläggande värderingar och använda ordet feminism i sin kommunikation.

Med tanke på det finländska samhällsklimatet som under de senaste åren kännetecknats av kvinno- och minoritetsfientlighet är det särskilt glädjande att SFP nu visar att man vill stå upp för feminism.

- I slutändan handlar allting i politiken om värderingar och Svenska folkpartiet är partiet som står upp för människors lika värde, avslutar Jungner-Nordgren.

För mera information:
Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren