Aktuellt

Våld mot kvinnor är ett brott mot mänskliga rättigheter och ett hot mot jämställdhet och folkhälsa

Idag uppmärksammas den internationella dagen mot våld mot kvinnor. Att minska på våldet mot kvinnor är en viktig målsättning. Regeringen och Svenska folkpartiets ministergrupp har aktivt jobbat med åtgärder för att förhindra våld mot kvinnor och könsbaserat våld.

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande som kandidat i riksdagsvalet 2023

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande att kandidera i riksdagsvalet i Vasa valkrets för Svenska folkpartiet.
Anita Westerholm bestämd pink blus

Westerholm: Vi kräver framsteg, från och med idag arbetar kvinnor oavlönat!

Idag uppmärksammas kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden i Finland är i medeltal 15,7 % detta år, vilket i teorin betyder att från och med idag fram till slutet av året arbetar kvinnorna oavlönat.
Anita Westerholm utanför riksdagen

Westerholm: Äntligen steg i rätt riktning gällande abortlagstiftningen!

Igår debatterades medborgarinitiativet Egen Vilja 2020 som är för en ny abortlagstiftning i riksdagen. Svenska Kvinnoförbundet anser att det är av största vikt att stärka självbestämmanderätten för kvinnor över sin egen kropp samt att garantera rättigheten till fri och trygg abort. Det står alldeles klart att den finska abortlagstiftningen som är från år 1970 måste uppdateras och moderniseras. Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut är ett steg i rätt riktning.

Flickor ska ha rätten att bestämma över sina liv, sin framtid och sin kropp

Tisdagen 11.10 uppmärksammas den internationella flickdagen. Dagen firar flickors kraft världen över, men fokuserar särskilt på det arbete som måste bli gjort för att förbättra flickors ställning globalt. På många ställen i världen är flickor ännu särskilt utsatta och åtgärder måste vidtas för att världen ska bli mera jämställd. Temat för årets internationella flickdag är flickor och ekonomi. SFP:s ordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson och Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm framhåller vikten av målmedvetet jämställdhetsarbete.

Biaudet och Westerholm: Vi stöder kvinnornas kamp i Iran

I Iran fylls gator och torg av protesterande människor. Kvinnor klipper av sitt hår och bränner slöjor i protest mot regimen och sedlighetspolisen i landet. Kvinnorna i Iran visar på ett oerhört mod genom sina handlingar i kampen för frihet.
Anita Westerholm utanför sjukhus

Anita Westerholm: Patientsäkerhet för alla!

Det är sällan jag är så här förbannad. År 2020 stängde man samjouren vid Raseborgs sjukhus trots att rapport och kommuners utlåtanden var för bevarande av samjouren liksom en stor folklig opinion.
Anita Westerholm framför riksdagen

Anita Westerholm: Satsningar på trygghet i budgeten är välkomna !

Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm gläds bland annat åt de satsningar som görs för att stärka jämställdheten och brottsoffers ställning.
Anita Westerholm och Julia Ståhle

Westerholm och Ståhle: Finlands abortlagstiftning måste moderniseras

Behandlingen av medborgarinitiativet som kräver att den nuvarande abortlagstiftningen från 1970 ska revideras har inletts.
den på stipendiaten Gunilla Luther-Lindqvist är tagen av Linda Tallroth-Paananen

Gunilla Luther-Lindqvist är årets Fredrika

Människor på flykt undan konflikter, krig och rädsla är i akut behov av hjälp, skydd, boende, mat och trygghet. Årets Fredrika-stipendiat Gunilla Luther-Lindqvist är frivilligarbetaren som outtröttligt jobbar för att hjälpbehövande och utsatta ska få en tryggare tillvaro.