Karin Palmén ställer upp i riksdagsvalet

- Nu behövs mod och hopp. Finland behöver orädda beslutsfattare för att fatta de beslut som ännu kan rädda världen. De stora klimatdåden kan inte längre vänta, säger Karin Palmén som ställer upp som kandidat för SFP i Helsingfors i riksdagsvalet 2019.

Censurera inte brösten i hälsovården

Årligen insjuknar ca. 5000 kvinnor i Finland i bröstcancer, vilket gör bröstcancern till den vanligaste cancerformen i vårt land. Därför är det viktigt att kvinnor redan i ung ålder lär sig att undersöka sina bröst och att någon då lär ut metoderna, säger vice ordförande Lotta Keskinen tillsammans med förbundets jämställdhetspolitiska utskott.

Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Upplysningsarbete på bred front är den enskilt viktigaste satsningen i kampen mot kvinnlig könsstympning, anser Anna Jungner-Nordgren, Svenska Kvinnoförbundet, och Frida Sigfrids, Svensk Ungdom.

Kujala: Den finländska sjukvården sviker kvinnorna

- Än en gång drabbar en indragning i sjukvården explicit kvinnor. Först drog man in BB i Borgå och nu det här. Från sjukhusets håll påstår man att övriga gynekologiska tjänster kommer att bibehållas, men det är svårt att inte höra varningsklockorna ringa. Utvecklingen är illavarslande, säger Kujala.

Uttalande om 6+6+6-modellen

Svenska Kvinnoförbundet förespråkar den flexibla 6+6+6-modellen eftersom den skulle gynna alla parter. I en familj med mamma, pappa och barn skulle mammans ställning på arbetsmarknaden, pappans ställning som vårdnadshavare och barnets relation till bägge föräldrar främjas. Alla vinner.

Jungner-Nordgren: Utrikesministerns nonchalans är skamlös

Svenska Kvinnoförbundet kommer aldrig att acceptera att aborträtten begränsas. Vi försvarar i alla lägen flickors och kvinnors rätt att själva bestämma över sin egen kropp och sin framtid.

Finlandssvenska flickor otrygga i världens tryggaste land

Regeringen har en vision om att göra Finland till världens tryggaste land. Ändå upplever flera grupper i samhället en ökande otrygghet. - Mot detta har regeringens politik för att förebygga diskriminering och sexuella trakasserier varit otillräcklig, konstaterar Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Resurserna otillräckliga för att stoppa våldet mot kvinnor

Lägesrapporten om regeringens jämställdhetsprogram visar tyvärr att arbetet för att förebygga våld mot kvinnor och hjälpa offren fortfarande är underresurserat och åtgärderna har varit långt ifrån tillräckliga, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Quo vadis, feminismen? Vart går vi?

Feminismen måste fortsatta vara en rörelse, inte en trend, säger Sandra Ahtola.

Jungner-Nordgren: Jämställdhetsbudgetering är ett måste för nästa regering

- Nästa regeringsprogram måste genomsyras av ett tydligt jämställdhetsperspektiv och könskonsekvensanalys bör alltid göras i tid före besluten fattas. Jämställdhetsbudgetering är ett självklart verktyg i den här processen, säger Jungner-Nordgren.