Svenska Kvinnoförbundet söker en tf. politiskt sakkunnig

Vi söker en tf. politiskt sakkunnig till Svenska Kvinnoförbundets kansli i Helsingfors. Sista ansökningsdag 3 oktober 2021.
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Idag den 28 september infaller den internationella dagen för säkra aborter – International Safe Abortion Day. Svenska Kvinnoförbundet anser att den finska abortlagstiftningen som är från år 1970 behöver uppdateras och moderniseras.
Bild på Charlotte Wieliczko och Tuula Colliander från HelsingforsMission

Krisjouren för unga får Fredrika Runeberg-stipendiet

Kriser gör många problem ännu svårare. Krisjouren för unga vid HelsingforsMission motverkar känslan av ensamhet och bekämpar utsatthet och illamående bland unga och unga vuxna. Nu får Krisjouren Fredrika Runeberg-stipendiet på 10 000 euro.
Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi: Vi får inte stå handfallna inför hotet mot flickors och kvinnors rättigheter i Afghanistan

Talibanernas övertagande av makten i Afghanistan är ett allvarligt hot mot det fortsatta arbetet för flickors och kvinnors rättigheter. Afghanerna och de afghanska kvinnorna får inte glömmas igen, säger vice ordförande Ramieza Mahdi i ett pressmeddelande idag.
Bild på Anita Westerholm

Svenska Kvinnoförbundet om redogörelsen om jämställdhetspolitiken

I sina kommentarer till beredningen av statsrådets jämställdhetspolitiska redogörelse betonar Svenska Kvinnoförbundet att Finland har ett ansvar att uppmärksamma kvinnors välmående, säkerhet och sexuella och reproduktiva rättigheter nationellt och internationellt.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm vill se en jämställd representation i kommunerna

Inför söndagens kommunalval lyfter Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm betydelsen av att det finns en mångfald och en jämställd representation bland beslutsfattarna i kommunerna.
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Anställda inom småbarnspedagogiken bör få yrkeskläder

Det borde vara en självklarhet att kommunen som arbetsgivare bekostar yrkeskläder inom småbarnspedagogiken, precis som i många andra yrkeskategorier, anser Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.
Bild på Ulla Achrén

Ulla Achrén: Vad betyder jämställdhet för mig

Jag har ofta fått frågan om vad jämställdhet betyder för mig. Då tänker jag på min barndom och tiden hemma med oss tre systrar, tiden med egna barn, dvs. två döttrar och två söner och på tiden under mina första år inom politiken. I dagens blogginlägg skriver Ulla Achrén om vad jämställdhet betyder för henne.
Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi på SFP:s partidag: Vi måste skapa inkluderande arbetsmiljöer

Mer än någonsin prioriterar arbetsgivare i de stora innovativa företagen om mångfalds- och inkluderingsinitiativ där man investerar och lägger enorma resurser för att se till att deras team är konkurrenskraftiga och framgångsrika. Här på hemmaplan hör vi hela tiden det skrämmande realiteten om att Finlands arbetsföra befolkning kommer att minska med 75000 personer fram till 2030 och ändå är inte Finlands arbetsmarknad jämlikt.
Bild på Pia Sundell

Sundell på SFP:s partidag: Coronakrisen har ökat ojämlikheten bland barn och unga

Coronakrisen har betydande konsekvenser för barns, ungas och familjers välfärd. Barnets rättigheter och barns företräde gäller alla situationer, även under ett undantagstillstånd. Barnets rättigheter blir ofta åsidosatta under undantagsförhållanden och vid de åtgärder som vidtas vid undantagsförhållanden. Coronakrisen har allvarliga både nationella och globala konsekvenser för barn och barnets rättigheter.