Oskyddat sex utan samtycke är en form av könsbaserat våld

Proposition 1 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 20222
Anita Westerholm riksdagstrapport

Anita Westerholm tar sikte mot riksdagen i valet 2023

Raseborgaren Anita Westerholm brinner för samhällsbygge och kandiderar i riksdagsvalet 2023.
Sari Somppi

Sari Somppi kandiderar i riksdagsvalet 2023

Sari Somppi, Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande, har idag nominerats av SFP i Österbotten som kandidat i riksdagsvalet 2023.
Pia Sundell

Vi stöder alla lågavlönade kvinnodominerade branschers kamp!

Kvinnodominerade yrken har lägre lön än mansdominerade. De största kvinnliga arbetsgrupperna finns inom vård- och omsorgsbranschen och utbildning.
vårdarna

Svenska Kvinnoförbundet: Vårdpersonalens löneutveckling måste förbättras!

Löneutvecklingen för och arbetsförhållandena hos vårdpersonalen har under en lång tid varit ohållbara. Under coronapandemin har vårdpersonalen blivit ännu mer belastade. Vi står nu inför en reell vårdkris och i förlängningen en samhällskris. Svenska Kvinnoförbundet kräver högre löner för vårdpersonalen och förbättrade arbetsförhållanden.

Anne Ahlefelt: Våga tala om vaginor

Det gläder mig oerhört mycket att vi har blivit så mycket bättre på att lyfta fram och tala om sådant som specifikt berör oss kvinnor och som speciellt påverkar just våra liv. Jag är så stolt över oss kvinnor som aktivt lyfter fram menstruation och klimakteriet i olika diskussioner och sammanhang.
Heidi Himmanen

Heidi Himmanen: Som kvinna inom försvaret och tekniken – en reflektion på världsläget

När jag var i unga tonåren brukade vi ”vara och kriga” med min nästan 80-åriga mormor. Vi satt i hennes vardagsrum i Nedervetil och hon berättade om sina erfarenheter som Lotta Svärd i Lappland under andra världskriget. Hon hade blivit student i Rovaniemi år 1935, förstås som enda flickan i klassen. Hon hade läst tyska och kunde kommunicera med de tyska soldaterna. Sen brände de ner hennes hemstad och hon flydde till Kokkola.
Anita Westerholm gratis preventivmedel

Anita Westerholm: Unga under 25 år ska få tillgång till gratis preventivmedel

Tisdag den 29 mars sammanträdde fullmäktige för Västra Nylands välfärdsområde till möte i Esbo. Under mötet inlämnades en motion där undertecknarna anför att det reserveras budgetmedel så att avgiftsfria preventivmedel är tillgängliga för alla under 25 år i Västra Nylands välfärdsområde.

Resolution från Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2022

Under pandemin har jämställdheten tagit flera steg tillbaka i hela världen. Pandemins konsekvenser för flickor och kvinnor syns bland annat genom en ökning av könsbaserat våld och våld i nära relationer. Kvinnodominerade branscher har dragit ett oskäligt stort lass för att bibehålla samhällets centrala funktioner. Löneutvecklingen för och arbetsförhållandena hos vårdpersonalen har under en lång tid varit ohållbara.
Svenska Kvinnoförbundets presidium

Anita Westerholm omvald till Svenska Kvinnoförbundets ordförande

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag omvalt Anita Westerholm, 27, från Ekenäs, Raseborg, till förbundsordförande. Westerholm brinner för den politik Svenska Kvinnoförbundet för och ser framemot att fortsätta arbeta för ett jämställt samhälle.