Keskinen: Samtyckeslagen är den viktigaste nationella jämställdhetsfrågan

25.03.2018 kl. 09:21
- Istanbulkonventionen trädde i kraft i Finland redan år 2015 och i och med att vi godkänt den måste vi fullfölja vårt löfte och omforma vår sexualbrottslagstiftning, säger Keskinen.

Pressmeddelande 25.3.2018

Keskinen: Samtyckeslagen är den viktigaste nationella jämställdhetsfrågan

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag valt Lotta Keskinen från Helsingfors till en av förbundets tre vice ordförande. Fram till slutet av februari i år ledde Keskinen förbundets äldsta lokalavdelning, Helsingforsavdelningen. Keskinen vill stärka förbundets roll på den politiska kartan.

- Jag ser fram emot att få stödja lokalavdelningarnas ordförande och styrelser i deras engagemang. Ju mer enade vi är, desto bättre möjligheter har vi att påverka i jämställdhetsfrågor, säger Keskinen.

Keskinen har särskilt engagerat sig i frågan om alla människors rätt till en trygg vardag. Hon lyfter fram motionen för en samtyckeslag som den viktigaste aktuella nationella jämställdhetsfrågan.

För mer information:

Vice ordförande Lotta Keskinen