Anna Jungner-Nordgren gläds över historisk SFP-lista

05.03.2019 kl. 14:29

Pressmeddelande 5.3.2019

Anna Jungner-Nordgren gläds över historisk SFP-lista

Svenska folkpartiet (SFP) går till riksdagsval med en historisk listsammansättning. Av kandidaterna är 53% kvinnor, vilket betyder att det är första gången kvinnorna är i majoritet. Anna Jungner-Nordgren, Svenska Kvinnoförbundets ordförande, gläder sig över detta.

- Jämställd representation är ett viktigt steg på vägen mot ett jämställt samhälle. För att det ska bli verklighet krävs det att också kandidatlistorna har en jämn könsfördelning. Här visar forskningen på ett tydligt samband, säger Jungner-Nordgren.

I nuvarande riksdag är 41,5% av ledamöterna kvinnor.

- Alla partier bär ett ansvar för att vi ska komma så nära 50-50 som möjligt. Det är verkligt glädjande att se att SFP nu når upp till sådana siffror. Vi får också vara stolta över att så många kvinnoförbundare finns med på listorna och att SFP är ett parti som håller jämställdheten högt på agendan, säger Jungner-Nordgren.

För mer information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren