Det är dags för 100 kvinnor i riksdagen!

03.04.2019 kl. 08:27
Med nuvarande takt har vi en jämställd riksdag först år 2060. Så här kan vi inte ha det! Det ska sitta minst lika många kvinnor som män i riksdagen, säger Anna Jungner-Nordgren, Svenska Kvinnoförbundets ordförande.

Bästa feminist,

Med nuvarande takt har vi en jämställd riksdag först år 2060. Så här kan vi inte ha det! Det ska sitta minst lika många kvinnor som män i riksdagen.

Andelen kvinnor av alla uppställda riksdagskandidater och invalda riksdagsledamöter har legat på ca 40 % under hela 2000-talet. Förändringarna är inte stora inför årets riksdagsval: 42 % av de uppställda kandidaterna är kvinnor. 58 % är män. Det motsvarar även könsfördelningen i nuvarande riksdag.

En majoritet av männen röstar fortfarande på en man. År 1970 röstade 93 % av männen på en man, år 2015 var siffran 73 %. Kvinnor röstar mer eller mindre 50-50. Siffrorna för kvinnors och mäns röstningsbeteende har sett mer eller mindre oförändrade ut sedan början av 1990-talet.

Det betyder att om det inte sker några märkbara ändringar i röstningsbeteendet kommer kvinnorna att vara underrepresenterade i riksdagen också efter vårens val.

Använd din röst och rösta för jämställdhet. Det är dags för 100 kvinnor i riksdagen!

Med feministiska hälsningar,

Anna Jungner-Nordgren
Svenska Kvinnoförbundets ordförande

P.S. Svenska Kvinnoförbundets riksdagskandidater hittar du här.