Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Finska ”sisun” lyfte sitt ansikte

16.04.2020 kl. 09:00
”Nästa gång du skriver något, skriv något positivt. Människor behöver läsa positiva upplyftande saker”. Då jag fick den uppmaningen var min första tanke ”finns det något positivt att skriva om?” Som expert inom barn- och familjeärenden ser jag många saker som oroar mig. Jag är naturligtvis orolig för hur barn och ungdomar ska klara sin vardag under dessa undantagstider. Faktum är att många barn och unga har det jobbigt. Likaså många vuxna. Väldigt många människor kämpar just nu både i och för sin vardag, skriver Pia Sundell på bloggen idag.

Det som tröstar mig är att samtidigt som jag ser saker som oroar mig, ser jag nya och fina lösningar i vårt samhälle. Fenomen som ger framtidstro och glädje. Jag ser solidaritet över generationer där människor på olika sätt ställer upp för varandra. Jag ser en genuin och ärlig vilja att hjälpa. Och jag ser en kämparanda där det gemensamma målet för oss alla är att bekämpa viruset och få tillbaka den gamla vardagen.

Vardagen är förändrad. Livet slog en kullerbytta och vi har varit tvungna att vänja oss vid ett nytt liv. Det nya livet har också fört med sig att vi börjat uppskatta nya saker och stunder. En del barn njuter av att mamma och pappa är mer hemma och tillgängliga. Många barn gör mer tillsammans med sina föräldrar. Gemensamma måltider och mat har fått en ny betydelse och större roll i vardagen. Virtuella lösningar, såsom en ”zoommiddag”, tillsammans med en kompis kan ge överraskande stor glädje. Ett litet samtal med en kär familjemedlem i riskgruppen, genom fönstret eller från bakgården, känns så viktigt. Många uppskattar naturen och vandringar i skogen på ett helt annorlunda sätt än tidigare. Till och med ett nytt underhållningsprogram en lördag kväll har plötsligt spritt stor glädje för många av oss. Små ganska vanliga stunder och ögonblick har blivit värdefulla.

De flesta av oss har en uppfattning om vad den finska ”sisun” innebär. Många anser att sisun är uthållighet och kämparanda. Också solidaritet där ”kompisen inte lämnas efter”. Dessa element, och sisun, syns igen bland oss människor. Sisun finns i vårt samhälle och bland oss nu då vi tillsammans kämpar mot viruset. Enade jobbar vi mot samma mål. Med hjälp av den finska sisun, kvinnokraft och framför allt kärleken till varandra klarar vi även detta. Livet ska gå vidare.

Pia Sundell

Kandidat till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet