Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm ny ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

05.09.2020 kl. 17:40
Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag valt Anita Westerholm, 25, från Ekenäs, Raseborg, till ny förbundsordförande efter avgående ordförande Anna Jungner-Nordgren.
Pressmeddelande 5.9.2020

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag valt Anita Westerholm, 25, från Ekenäs, Raseborg, till ny förbundsordförande efter avgående ordförande Anna Jungner-Nordgren. Westerholm studerar juridik och ekonomi, är förtroendevald i Raseborg samt är styrelsemedlem i Svenska Kvinnoförbundet i Karisnejden. Westerholm brinner för Svenska Kvinnoförbundet och den politik förbundet för.

- Jag vet att det gör skillnad att vi tillsammans höjer rösten - vi bidrar till ett mera jämställt, välmående och hållbart samhälle där varje individ känner sig värdefull, delaktig och trygg, säger Westerholm.

Westerholm  ser att Kvinnoförbundet ska vara en stark röst för jämställdhet och jämlikhet, och tillsammans lyfta frågor på bred front. För att vi ska kunna göra det här framgångsrikt har Westerholm kommit fram till tre tyngdpunktsområden.

- Vi ska satsa på medlemsvård och och medlemsrekrytering, vi ska stöda och lobba tillsammans med våra förtroendevalda i kommunerna samt våra riksdagsledamöter och ministrar och vi ska tydligt kommunicera ut vår politik och vårt budskap genom olika kanaler, säger Westerholm.

Förutom förbundsordförande valde Svenska Kvinnoförbundets årsmöte Ramieza Mahdi, Sari Somppi och Pia Sundell till vice ordförande.

För mer information:
Ordförande, Anita Westerholm