EU, rättsstatens obevekliga försvarare

Globaliseringen och digitaliseringen har öppnat upp för alla former av exploatering av känslig information, maktförhållanden och resurser, säger Anna Jungner-Nordgren.

Det är dags för ett jämställt Europa!

Svenska Kvinnoförbundet lanserar idag sitt EU-valsprogram. Förbundet vill se ett jämställt Europa med särskilda satsningar på trygghet, digitalisering och arbetsmarknad.

Det är dags för 100 kvinnor i riksdagen!

Med nuvarande takt har vi en jämställd riksdag först år 2060. Så här kan vi inte ha det! Det ska sitta minst lika många kvinnor som män i riksdagen, säger Anna Jungner-Nordgren, Svenska Kvinnoförbundets ordförande.

Barnskötare är guld värda

Nu behövs åtgärder för att möjliggöra fortbildning av barnskötare. Fortbildning på svenska måste garanteras! säger Ulla Achrén.

Normkritik kan rädda liv

Fler flickor känner sig stressade i skolan, fler pojkar får sämre betyg. Arbetsmarknaden är könssegregerad. Fler kvinnor sjukskriver sig på grund av utmattning, fler män utsätts för och begår våldsbrott. Normkritik handlar om att ge människan fler möjligheter, inte färre, säger Runa Ismark.

När skolvägen blir en mardröm

Jag vill jobba för ett samhälle där man inte tillåter mobbning eller diskriminering av något slag. Det är viktigt att politikerna står för dessa värderingar, säger Henrik Wickström.

Nolltolerans mot sexuella trakasserier i skolan!

Jag minns de lägre klasserna i grundskolan. När pojkarna började ”ta för sig”. Tafsa, håna tjejen som först fick bröst, smygtitta in i flickornas omklädningsrum. Det är då skyddet mot sexuella trakasserier måste fungera. Och det ska inte vara någon skillnad på personens kön, alla har rätt till sin integritet, säger Fredrika Åkerö.

Jag vill ha en intersektionell feminism!

I vårt jämställdhetsarbete behöver vi se de olika maktordningarna i vårt samhälle och jobba intersektionellt. Vi måste bekämpa alla former av orättvisor om vi ska nå jämlikhet, säger Ramieza Mahdi.

Tillåt män som har sex med män att donera blod

Ur ett jämställdhetsperspektiv är det inte rättvist att MSM-personer aldrig får donera blod ifall de lever i ett förhållande, medan resten av befolkningen får donera utan större hinder, säger Viveca Hansson.

Berövad livet

Det har visat sig att i länder där sexköp är lagligt måste man ändå ta hjälp av illegala ligor och metoder för att ha tillräckligt med kvinnor så att det motsvarar efterfrågan. De är inte där på gatan eller bordellen eller baren för att de inte kan tänka sig nåt bättre. De är där för att de är tvingade - av nöden, efterfrågan, hotet eller våldet, säger Nanna Rosengård.