Jungner-Nordgren: Regeringen sviker kvinnliga arbetstagare

Regeringens ändringar i arbetsavtalslagen kommer märkbart att drabba de kvinnodominerade branscherna såsom servicebranscherna, där 70 procent av arbetskraften är kvinnor, säger förbundsordförande Jungner-Nordgren.

Lata och briljanta och hur heliga som helst

Jag tänker mig att världen börjar påminna om att vara färdig när resten av befolkningen på denna arma planet får vara killduktiga, att lite ditåt duger.

Svenska Kvinnoförbundet stärker sin stab

Svenska Kvinnoförbundet förstärker sin organisation i och med anställningen av Sandra Ahtola som politiskt sakkunnig i jämställdhetsfrågor från och med medlet av juli.

Systerskapet är globalt

Svenska Kvinnoförbundet är inte bara aktivt nationellt, regionalt och lokalt – vi jobbar även med frågor ur ett globalt perspektiv.

Din kropp - du bestämmer

Den grundläggande rätten att bestämma över sin egen kropp får inte hotas i ett modernt och fritt samhälle. Det är inte en åsiktsfråga, utan en fråga om mänskliga rättigheter som under inga omständigheter får prutas på, säger Anna Jungner-Nordgren, förbundsordförande.

Kujala: Varje barn har rätt till vaccinationer

År 2017 rapporterade Världshälsoorganisationen WHO om över 20 000 fall av mässling i Europa. Antalet fall av mässling mer än fyrdubblades sedan året innan. Enligt WHO beror ökningen till stor del på vaccinationsmotstånd. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Tiina Kujala finner situationen ytterst oroväckande.

Backgren: Ensamföretagande kvinnor måste omfattas av familjeledighetsersättningen

Ensamföretagande kvinnor är i en klart sämre ställning än andra företagare. I sitt anförande på SFP:s partidag i Uleåborg efterlyste Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren en lagändring å det snaraste.

Keskinen: Kan Island så kan vi – inför lag om lika lön för kvinnor och män

Ur en färsk rapport utgiven av OECD framkommer det att heltidsarbetande finländska män får 18,1 procent mer i lön än kvinnorna, vilket är rejält över OECD-ländernas medeltal 14,1 procent. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen konstaterade på SFP:s partidag i Uleåborg att Finland är sämst bland de nordiska länderna.

Jungner-Nordgren: Inför allmänna uppbåd för båda könen

Försvarsminister Jussi Niinistös förslag att minska försvarskostnaderna genom att slopa möjligheten för kvinnor att göra frivillig värnplikt är helt förkastligt. Det sade Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren i sitt tal på SFP:s partidag i Uleåborg.

#metoo fick in en fot i finansbranschen

Men faktum är att ”jämställdhetstrenden” släpar efter avsevärt i denna bransch. Det är här den tunga hierarkin och de starka konservativa värderingarna är så ingrodda att en förändring sker långsamt. Makten finns hos de av manligt kön och värderingarna rubbas inte lätt, säger vice ordförande Lotta Keskinen.