Artikel

Efter #metoo - hur vi skapar en utbildningssektor som är trygg och fri från trakasserier

Proposition 1 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2018

Resolution: Feministisk näringslivspolitik

Företag som leds av kvinnor är ofta mer lönsamma än företag som leds av män. Det visar en undersökning genomförd av EU-kommissionen. Därför är det hög tid att se på näringslivsfrågor ur en feministisk synvinkel.

Keskinen: Samtyckeslagen är den viktigaste nationella jämställdhetsfrågan

- Istanbulkonventionen trädde i kraft i Finland redan år 2015 och i och med att vi godkänt den måste vi fullfölja vårt löfte och omforma vår sexualbrottslagstiftning, säger Keskinen.

Kujala: Vaccinationsmotståndet hotar barnets hälsa

- Det allt sjunkande flockskyddet utgör en allt större risk också för personer som inte kan vaccineras, så som nyfödda barn och allergiker, säger Kujala.

Anna Jungner-Nordgren fortsätter leda Svenska Kvinnoförbundet

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte valde under söndagen nytt presidium för det kommande verksamhetsåret. Anna Jungner-Nordgren omvaldes enhälligt till förbundsordförande.

Backgren: Finland behöver en feministisk näringslivspolitik

- Jag ser särskilt fram emot att jobba med jämställdhetsbudgetering, FN:s plan för en hållbar utveckling Agenda 2030 och att coacha kvinnor inför kommande val, säger omvalda vice ordföranden Backgren.

Jungner-Nordgren: Familjeledighetsreformen blir den stora frågan i nästa riksdagsval

- Jag är förundrad över att vi i det här landet klarar av att bygga kärnkraftverk, undersöka behovet av spaningslagar och reformera försvaret. Men att genomföra en familjeledighetsreform, det klarar vi inte av.

Tiina Kujala vill fortsätta som vice ordförande

Tiina Kujala från Esbo meddelar idag att hon står till förfogande att fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

Kvinnokraft – en kraft att ta på allvar

Kvinnokraft är en kraft att ta på allvar. Svenska Kvinnoförbundet kommer att vara lika orädd, ettrig och aktiv som Minna Canth var på sin tid, säger förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren.

Lotta Keskinen vill bli vice ordförande för Kvinnoförbundet

Lotta Keskinen från Helsingfors ställer upp som kandidat i valet av vice ordförande i Svenska Kvinnoförbundet.