Pia Sundell om kvinnlig könsstympning

Pia Sundell: Ökade resurser för att motarbeta kvinnlig könsstympning behövs!

Idag den 6 februari uppmärksammas den internationella dagen mot kvinnlig könsstympning. Könsstympning medför flera risker och är ett allvarligt hälsoproblem, både fysiskt och psykiskt, för flickor och kvinnor världen över.
Anita Westerholm utanför sjukhus

Anita Westerholm: Arbete för jämställd välfärd måste göras i välfärdsområdena

Om en månad, från och med 1 mars 2022 utövas den högsta beslutanderätten i välfärdsområdena av de nyvalda fullmäktige och från ingången av år 2023 ansvarar välfärdsområdena för ordnande av social- och hälsovården samt räddningstjänsterna.
Carola Bäckström blogg

Carola Bäckström: Tankar kring motion

I somras började jag igen gå på gym. Under våren hade jag börjat jogga mera intensivt och lyckats få ena akillessenan skadad. Därför tänkte jag att det var dags att igen börja gå på gymmet. Det hade gått en vecka sedan jag fått mitt andra coronavaccin, så jag började. På sommaren gick jag regelbundet och det var skönt, för gymmet är luftkonditionerat

Mette Strauss: Löneutveckling för alla!

Den ena löneundersökningen efter den andra påvisar: vi har fortsättningsvis oförklarliga löneskillnader mellan kvinnor och män i vårt land som saknar annan vettig grund än att män uppenbarligen mera regelbundet både löneförhandlar och beviljas lönepåslag.
Eva-Maria Strömsholm välfärdsområdesval trötthet bland vårdare

Eva-Maria Strömsholm: Trötta vårdare och bristen på vårdare – En utmaning man bör ta tag i nu

”Vi går i väntans tider”. Vi väntar på ett helt nytt val och vi väntar på vem som kommer att bli invald i de nya fullmäktige för välfärdsområdena runt om i Finland. Förhandsröstningen närmar sig med stormsteg, så även själva valdagen.
Anita Westerholm jämställd väldfärd

Svenska Kvinnoförbundet lanserar valprogram för välfärdsområdesvalet: Jämställd välfärd

Svenska Kvinnoförbundets valprogram för inför välfärdsområdesvalet den 23 januari ”Jämställd välfärd” lanserades idag.