Ann-Sofi Backgren vill fortsätta som vice ordförande

Ann-Sofi Backgren meddelar att hon står till förfogande att fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

Resa till Finland

"I ditt hemland finns ingenting för dig, hellre bosätter du dig under en bro eller på någon annan tillfällig boplats än återvänder hem."

Vahvistakaa naisten oikeusturvaa

Jotta voisimme taistella vihaa vastaan tasa-arvoisemmalla tavalla niin sukupuoli pitäisi lisätä lainsäädännön koventamisperusteisiin, Jungner-Nordgren ja Henriksson sanovat.

Stärk kvinnors rättsskydd

Svenska Kvinnoförbundet och SFP vill att kön läggs till som en skärpningsgrund i strafflagen. Ett exempel på där hat har en klar könsdimension är på nätet - män utsätts oftare av hot och påhopp som gäller deras yrke och kompetens, medan kvinnor i större utsträckning utsätts för sexuella och sexistiska kränkningar.

Jungner-Nordgren: Den nya moderskapslagen stärker barnets trygghet

- Det handlar om barnets rätt till två föräldrar, också när båda föräldrarna är kvinnor. Genom den nya moderskapslagen försäkrar man att barnet har två juridiska föräldrar då hen föds och därmed rätt till underhåll, arv och att träffa båda föräldrar, säger Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren: Kan det bli mer tydligt att denna regering inte prioriterar jämställdhet?

Kan det bli mer tydligt att denna regering inte prioriterar jämställdhet? Oenigheten regeringspartierna emellan är uppenbar och än en gång står det klart att konservativa krafter som De blå på ett häpnadsväckande vis tillåts agera bromskloss i utvecklingen av jämställdhet i Finland, säger Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren vill fortsätta leda Svenska Kvinnoförbundet

- Jag vill också att Finland tillsammans med de övriga nordiska länderna ska gå i bräschen i arbetet med att nå FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, särskilt mål 5 om jämställdhet. Norden har alla förutsättningar att leda jämställdhetsutvecklingen globalt, säger Jungner-Nordgren.

Kvinnoförbundet i Korsholm: Allas ansvar

Äldre människor och funktionshindrade som är i beroendeställning är speciellt utsatta, liksom också invandrare. Det är allas ansvar att behandla varandra väl, skriver Monica Asplund, ordförande Kvinnoförbundet i Korsholm i en insändare i Vasabladet.

Carola Bengs-Lattunen leder Kvinnoförbundet i Malax

Svenska Kvinnoförbundet i Malax har på sitt årsmöte torsdag 12.1 valt ny styrelse för år 2018. Carola Bengs-Lattunen valdes till ordförande. Bengs-Lattunen, som även fungerar som fullmäktigeledamot (SFP) i Malax, betonar vikten av att sporra kvinnor till att delta i politiken.

Behandlingen måste föregås av ett könsperspektiv

För en del flyktingkvinnor som sökt sig till Finland kan berättelsen om våldtäkt leda till att familjen vänder dem ryggen.