Anita Westerholm julhälsning

Svenska Kvinnoförbundets julhälsning

Lucka efter lucka i vår fina, viktiga och första julkalender öppnas, nu återstår endast tre luckor och sedan står julafton och nyårshelgen för dörren.
Anita Westerholm kandidatnominering välfärdsområdesval

Westerholm: Ett framsteg för jämställdheten i kandidatnomineringen inför Välfärdsområdesvalet

Svenska Kvinnoförbundet har totalt 90 stycken kandidater i välfärdsområdena i Svenskfinland och övriga Finland. Svenska folkpartiet går till val med 50% kvinnor och 50% män på listorna.
Elisa Sagne-Ollikainen dagen för mänskliga rättigheter

Elina Sagne-Ollikainen: Dagen om mänskliga rättigheter påminner oss om ett arbete som behöver förstärkas

Mänskliga rättigheter och tryggandet av dem, bedömde Eleanor Roosevelt att skulle göras “nära hemmet” på de bekanta platser där vi befinner oss i vardagen. Det rör sig om arbetsplatser, skolor, allmänna platser, institutioner och våra hem, ja även den mest privata sfären.
Anita Westerholm jämställd väldfärd

Svenska Kvinnoförbundet lanserar valprogram för välfärdsområdesvalet: Jämställd välfärd

Svenska Kvinnoförbundets valprogram för inför välfärdsområdesvalet den 23 januari ”Jämställd välfärd” lanserades idag.
Anita Westerholm Självständighet riksdag

Svenska Kvinnoförbundet önskar er en fridfull självständighet

Svenska Kvinnoförbundet önskar er en fridfull självständighet med en hälsning från förbundsordförande Anita Westerholm.

Åsa Wallendahl: Våld mot kvinnor är ett samhällsproblem

Den 25 november är den internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor, en dag som uppmärksammats av Förenta nationerna och runt om i världen sedan 1999. Byggnader lyses upp i orange och kampanjer och evenemang för att höja medvetenheten ordnas i en strid ström. Våld mot kvinnor är ett globalt problem som har djup påverkan på individen, familjer och samhället.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Långsiktigt och systematiskt våldsförebyggande arbete krävs på alla nivåer!

Alla har rätt till ett liv i trygghet, till ett liv fritt från våld. Det här är någonting som tyvärr inte uppfylls i Finland. Våld mot kvinnor är ett av de största människorättsproblemen i vårt land. Den här veckan uppmärksammar vi FN:s internationella dag mot våld mot kvinnor.
bild på en pappa som bär en flicka i famnen

Rhea Sundén: Det behövs positiva manliga förebilder

Idag 19.11 uppmärksammar vi den internationella mansdagen. Läs Rhea Sundéns bloggtext om hennes tankar kring dagen.
bild på ellinor juth

Ellinor Juth blir tillförordnad politiskt sakkunnig för Svenska Kvinnoförbundet

Ellinor Juth har utsetts till politiskt sakkunnig för Svenska Kvinnoförbundet. Juth kommer att ansvara bland annat för den politiska beredningen och kommunikationen i förbundet. Juth inledde sitt arbete 15.11.2021.
Fotografi på blomblad och en skalad apelsin i mitten

Eva-Maria Strömsholm: Vårdpersonal borde oftare våga tala med kvinnan om gynekologisk cancer och barnlöshet

Psykosocialt stöd för alla cancerpatienter är viktigt redan i diagnosskedet. Att få en cancerdiagnos är ofta en stor chock och en kris i livet. Kvinnan är kanske mitt uppe i studier eller arbetsliv och vill bilda familj. Läs Eva-Maria Strömsholms blogginlägg om hur vi kan trygga livskvaliteten för kvinnor med gynekologisk cancer samt förbättra vårdpersonalens bemötande av de drabbade.