Alla medlemsföreningars lika rättigheter och skyldigheter

28.03.2011 kl. 22:51
Motion 1 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte

Vi alla medlemsföreningar som med stor möda inkrävt medlemsavgifterna för att kunna betala Kvinnoförbundets medlemsavgift och genom eget arbete samlat in medel för verksamheten tycker att de medlemsföreningar som inte fyller sin lagliga plikt inte borde ha fulla rättigheter.

Därför föreslår vi:

• att de medlemsföreningar som på 3 år inte betalat sin medlemsavgift borde ha endast närvaro- och yttranderätt på årsmötet men inte rätt till styrelseplats eller plats på partidagen.

Kvinnoförbundet i Sibbo

Solveig Kaiser, ordförande
Janica Sundbäck, vice ordförande

Årsmötets svar:

Förbundet har i många års tid fått kämpa med en knapp ekonomi och det finns som motionären även påtalar lokalavdelningar som inte fullföljt sina medlemsförpliktelser. Motionärerna yrkar på en stadgeändring till de stadgar som förbundets årsmöte godkänt i Helsingfors den 24-25 mars 2007.

Kvinnoförbundets stadgar stipulerar om medlemmarnas förpliktelser gentemot förbundet samt vem som äger rösträtt på förbundets årsmöte samt extra förbundsmöte. Det är årsmötet som väljer styrelsemedlemmar och utser representanter till Svenska folkpartiets partidag. Till dessa uppdrag är varje enskild medlem av kvinnoförbundet valbar. Att utesluta enskilda medlemmar från uppdrag är varken juridiskt hållbart eller i enlighet med Kvinnoförbundets verksamhetsprinciper.

Problemet som motionärerna yrkar på hänför sig således till vem som äger rösträtt på medlemsmötet. En ändring i stadgarna så att endast medlemmar och medlemsföreningar som uppföljt sina medlemsförpliktelser skulle äga rösträtt på föreningsmötet skulle vara en lösning på den orättvisa som motionärerna uppfattar att finns mellan medlemsföreningarna. Att revidera stadgarna på denna punkt anser dock förbundsstyrelsen att inte är ändamålsenligt utan en grundligare genomgång av hela stadgesamlingen. Vidare försätter det enskilda medlemmar i en ojämlik position. Förbundsstyrelsen tror också att problematiken inte får en lösning via sanktioner.

Förbundsstyrelsen anser att motionen ger en anledning till en diskussion huruvida förbundets medlemsavgift i framtiden borde indrivas centralt. Inom Svenska folkpartiet har en dylik diskussion pågått och bland annat Helsingfors krets och Svensk Ungdom indriver medlemsavgifterna centralt av den enskilde medlemmen. Förbundsstyrelsen bör under det kommande verksamhetsåret utreda problematiken med de uteblivna medlemsavgifterna.

Årsmötet anser att motionen är besvarad med denna utredning.