Motion om könskvoter i kommunala nämnder och organ

18.03.2010 kl. 20:20
Motion 3 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2010

Det har vid flere tillfällen kommit fram att det förekommer brister i användandet av kvinnokvoter i kommunala nämnder och andra organ.

En kvinna får en ”kvotplats” i en nämnd eller i ett annat kommunalt organ och till hennes suppleant utses en man. Den ordinarie medlemmen deltar inte i ett enda möte och den manliga suppleanten kallas in i hennes ställe.

Med hänvisning till ovanstående yrkar motionären att Svenska Kvinnoförbundet verkar för att förbundets representanter i riksdag och regering verkar för:

• att reglerna kring utnämnandet av ledamöter i kommunala nämnder och andra organ ändras så att könskvoterna inte kan kringgås, t. ex så att ordinarie ledamot och suppleant alltid skall vara av samma kön.

Viviann Westermark
Svenska kvinnoförbundet i Ingå
Ingå 19.1.2010

Årsmötets svar:

I statliga kommittéer, delegationer och andra motsvarande statliga organ samt i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, skall kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat.

Myndigheter och alla de parter som ombeds utse kandidater till de organ som nämns i 4 a § i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män skall i mån av möjlighet föreslå både en man och en kvinna för varje post.

Ett bra verktyg när det gäller att främja jämställdheten i kommunerna är även den europeiska deklarationen om jämställdhet mellan män och kvinnor på lokal och regional nivå. Över tio kommuner och ett landskapsförbund har godkänt deklarationen. Kommunförbundet rekommenderar att kommunerna och landskapsförbunden godkänner deklarationen.

Denna deklaration innehåller bl.a. en punkt där det sägs att:

”Ett representativt deltagande av kvinnor och män i beslutsprocessen är en förutsättning för ett demokratiskt samhälle. För att rätten till jämställdhet skall förverkligas krävs att kommuner och regioner vidtar alla lämpliga åtgärder och antar alla lämpliga strategier för att främja en balanserad fördelning mellan kvinnor och män, på alla nivåer i beslutsprocessen. Framför allt skall myndigheterna fästa uppmärksamhet och sträva efter att förändra de förhållanden, som hindrar att jämställdhet uppnås.”

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte yrkar på att förbundets representanter i riksdag och regering verkar för:

- att kommunerna skall godkänna den europeiska deklarationen om jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå.

- att varje kommun, de facto, tillsätter en jämställdhetskommitté, som följer upp hur jämställdheten genomförs i kommunen, samt påtalar missförhållanden.

- att reglerna kring utnämnandet av ledamöter i kommunala nämnder och andra organ tillämpas så att könskvoterna inte kringgås.