Förbättringar inom skolhälsovården

01.04.2009 kl. 10:00
Motion 4 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2009 samt årsmötets svar

Barn och ungdomars välbefinnande är ett mycket aktuellt ämne. Det krävs nu allmänt mera resurser till hälsovården, och oftast krävs det att dessa resurser främst riktas till skolpsykologerna och kuratorerna. Detta är bra men vi anser att man inte heller får glömma bort skolhälsovårdarnas viktiga arbete.

I intervjuer med ungdomar framkommer det att de inte alltid vet vem kuratorn eller psykologen är, medan de flesta känner skolhälsovårdaren, eftersom alla under sin skoltid besöker honom/henne. Hälsovårdaren är den som har mest kontakt med eleverna och alltså borde veta mest om dem. Till honom/henne kommer man med små problem, som ibland visar sig vara större, och då kan den hjälpbehövande hänvisas vidare.

När en elev har problem, när det krisar till sig, borde dessutom informationen om var man får hjälp finnas lättillgänglig. Men det gör den inte alltid i dag.

Vi tycker att kontakten till skolhälsovårdaren är viktig, och att informationen om var man kan få hjälp skall vara lätt att få tag på, därför vill vi att Kvinnoförbundet och SFP skall verka för:

• att kommunerna skall följa de rekommendationer som social- och hälsovårdsministeriet har gett om att en skolhälsovårdare inte skall ha hand om mer än 600 elever.

• att lokalavdelningarna inom Kvinnoförbundet kunde uppmana kommunerna att göra upp enkla listor över alla instanser, där ungdomarna och familjerna kan få hjälp.

Svenska Kvinnoförbundet i Jakobstad r.f.

Årsmötets svar:

Ämnet motionärerna tar upp är viktigt och aktuellt.

Social- och hälsovårdsministeriets rekommendation om att en skolhälsovårdare inte ska ha hand om mera än 600 elever följs tillnärmelsevis inte i alla kommuner. Enligt undersökningar gjorda av STAKES (nuv. Institutet för hälsa och välfärd) har många hälsovårdare upp till 800 elever på sitt ansvar.

Vad gäller skolkurators- och psykologverksamhet stadgas det i lagen om grundläggande utbildning att en elev skall ha rätt till elevvårdstjänster. Även i barnskyddslagen stadgas att: Kommunen skall ordna tillräckligt stöd och tillräcklig handledning för eleverna i de skolor som hör till det kommunala skolväsendet samt vidta andra behövliga åtgärder för att övervinna sociala och psykiska svårigheter som hänför sig till skolgången och elevernas utveckling samt utveckla samarbetet mellan hem och skola. För denna uppgift kan kommunen ha skolpsykolog- och skolkuratorstjänster enligt vad som närmare stadgas genom förordning.

Årsmötet föreslår att Svenska Kvinnoförbundet samt SFP:s representanter i kommunerna verkar för:

• att kommunerna i tillräcklig grad informerar elever/studerande samt deras vårdnadshavare om hur skolhälsovårdstjänsterna samt de där tillhörande psykosociala tjänsterna är ordnade i kommunerna.