Vård av sjukt barn för privatföretagare

06.04.2006 kl. 10:00
Motion 8 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2006 och motion 13 till partidagen

När en arbetstagares barn är sjukt har arbetstagaren rätt att stanna hemma och sköta sitt under 10-åriga barn med full lön i 1-4 dagar. I dag har en företagare i vissa företagsmodeller (aktiebolag, öppet bolag och kommanditbolag) möjlighet att minska företagets beskattning med kostnader för barnpassning. Företagare som fungerar som privatföretagare med enskild firma har inte denna avdragsrättighet.

Svenska Kvinnoförbundet yrkar på att Svenska folkpartiet verkar för:

• att man jämställer de olika företagsmodellerna så att alla företagare har samma rätt att i beskattningen dra av kostnader för skötsel av under 10-åriga barn i 1-4 dagar.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande

Partistyrelsens utlåtande:

Frågan som motionären tar upp är angelägen. Arbetsgivaren kan ordna till arbetstagarens sjuka barn en utomstående vårdare, på detta sätt kan föräldern fortsätta normalt med sitt arbete (utan att bli hemma med sitt barn). Arbetsgivarföretaget har rätt att i beskattningen dra av de kostnader som uppkommit i och med inkomstens förvärvande. Detta stadgas i inkomstskattelagens 69 § 3 mom. om sedvanlig personalförmån (Skattepliktig inkomst uppkommer inte när en arbetsgivare tillfälligt ordnar vård för ett sjukt barn under den tid som arbetstagaren skulle ha rätt till vårdledighet med fulla löneförmåner. Som tillfällig betraktas en vårdperiod på längst fyra dagar på grund av samma sjukdomsfall). Om arbetstagaren själv blir hemma för att ta hand om sitt sjuka barn, har arbetsgivarföretaget även rätt att i beskattningen dra av arbetstagarens lönekostnader för de ifrågavarande dagarna. Detta arrangemang skapar inga skattemässiga fördelar för arbetstagaren.

Privatföretagarna saknar rättigheten att dra av vårdkostnader i beskattningen när man varit hemma med sitt sjuka barn. För en privatföretagare kan sägas att det i princip inte uppkommer extra kostnader för att man stannar hemma. Ifall de uppstår några kostnader uppfattas dem som levnadskostnader, vilka inte klassificeras som avdragsberättigade.

För att inte en orättvis särbehandling av privatföretagare med familj uppstår bör en ändring i den nuvarande inkomstskattelagen göras så att även privatföretagare har rätt till avdrag i beskattningen p.g.a vård av sjukt barn.

Partistyrelsens beslutsförslag
Partistyrelsen förslår för partidagen

• att sfp:s representanter i regering och riksdag arbetar för att privatföretagare får rätt till att i beskattning göra avdrag p.g.a vård av sjukt barn.

Partidagen beslöt