Energin och miljön

03.04.2006 kl. 10:00
Motion 11 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2006 och motion 33 till partidagen

Världen har under de senaste åren upplevt många stormar, översvämningar och extrema väderleksförhållanden. De flesta forskare är ense om att fenomen som dessa tyder på att växthuseffekten börjar synas. Enligt den nationella strategi för anpassning till klimatförändringen som jord- och skogsbruksministeriet publicerat stiger medeltemperaturen i Finland med 4 - 6° före 2080 och regnmängden ökar med 15 – 25 %. Att det är våra direkta och indirekta val av energi som är den största orsaken till växthuseffekten är också något de flesta forskare är ense om.

Regeringens förslag till en nationell strategi för energi- och klimatpolitiken presenterades för riksdagen i början av december. Svenska folkpartiets miljödelegation har i anledning av denna strategi sammanställt ett energipolitiskt ställningstagande. I detta ställningstagande har bioenergin en mycket framträdande roll tillsammans med andra förnyelsebara energiformer. Energieffektivisering och energibesparing lyfts också fram.

Ställningstagandet koncentrerar sig på hur regeringen genom ekonomiska styrmedel kunde befrämja användningen av förnyelsebara energikällor och främst då bioenergi men mycket av det som föreslås kan aktiva kommunalpolitiker ta initiativ till i kommunerna omedelbart.

I ställningstagandet sägs det att det finns oändligt stora möjligheter att ytterligare satsa på energieffektivitet inom industrin, i hushållen och i kommunerna. Mycket har gjorts, men för att åstadkomma mer bör framför allt attityderna påverkas. Sfp:s miljödelegation föreslår att stödet för kommunvisa energisparkampanjer av olika slag utökas och uppmuntras. Inom byggnadsbranschen bör stöd för energisnåla hus, till exempel så kallade nollenergihus, utökas.

Ett exempel på redan existerande kampanjer är den energisparvecka (i år vecka 41) som för tionde året arrangeras av Oy Motiva, i vilken industrier, kommuner, skolor och kommuner deltagit.

Även Svenska Kvinnoförbundet uppmanar Svenska folkpartiet och dess representanter:

• att den inhemska biobränsleproduktionen tryggas genom stödåtgärder.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande

Partistyrelsens utlåtande

Bl.a. klimatpolitiken förutsätter utsläppssnålare energiproduktion. Enligt den senaste forskningen tar "klimatet slut" före oljan vilket lätt får en att fundera på hur man tänkt lösa problemen med koldioxidutsläpp.

De förnybara energiformerna, odlingen av energigrödor och grundandet av biogasanläggningar kan vara en del av den nya energipolitiken. Tyvärr är de ovannämnda beroende av väldigt många prisvariabler och storskaliga odlingar eller anläggningar kan knappast uppstå utan statens stöd.

EU:s beroende av externa energileverantörer gör den sårbar och EU behöver således mera egen energiproduktion också för att säkra energiförsörjningen. Men den kan inte vara vad som helst, utan måste ha lägre utsläppsnivåer än dagens produktion. Biomassan har lägre utsläpp än kol och olja. Jordbruket kan producera biomassa. Jordbruks-, energi- och miljöpolitik verkar alla i samma riktning för tillfället.

Arbetsgruppen som hade till uppgift att granska olika teknologialternativ beträffande produktion och användning av biobränslen för transport har lagt fram sina förslag och ett lagförslag gällande dessa är på kommande. Sfp har understrukit att Finland fram till år 2010 borde uppnå EU-direktivets målnivå, dvs. 5,75 % av de bränslen som trafiken förbrukar är biobränslen (arbetsgruppen föreslår 3 %).

Målet bör vara att vi producerar bioandelen av bränslet här i Finland. Odlingen av energigrödor i Brasilien, därifrån Sverige importerar merparten av sin etanol, är långtifrån oproblematisk ur ekologisk synvinkel. Odlingen av energigrödor kan dessutom fungera som en ny öppning för vårt jordbruk som kämpar med bl.a. minskande EU-finansiering.

Lika viktiga är åtgärderna som syftar till vettigare användning av el och byggandet av energisnåla byggnader, dvs. befrämjandet av energieffektiviteten. Lagstiftningen som skall tillämpa direktivet gällande samma sak, avges till riksdagen under våren 2006.

Partistyrelsens beslutsförslag:
Partistyrelsen föreslår för partidagen att Svenska folkpartiets representanter i kommuner, riksdag och regering arbetar för

• att på varje politisk nivå arbeta för att vi ska uppnå en miljövänligare energiförbrukning och energiproduktion,

• att den inhemska biobränsleproduktionen tryggas genom stödåtgärder och att höja energieffektiviteten.

Partidagen beslöt att Svenska folkpartiets representanter i kommuner, riksdag och regering arbetar för

• att den inhemska biobränsleproduktionen tryggas genom stödåtgärder,

• att kommunvisa energisparkampanjer uppmuntras och att stödet för dessa utökas och

• att energirådgivningen i kommuner effektiveras.