Jämställdhetsenheten bör lyda under statsrådets kansli

02.04.2006 kl. 10:00
Motion 12 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2006 och motion 41 till partidagen

I regeringsprogrammet från 2003 konstaterades i enlighet med principerna om integrering av jämställdhet mellan könen att främjandet av jämställdheten är en angelägenhet för hela regeringen. För att genomföra målen uppgjorde regeringen ett jämställdhetsprogram (2004 – 2007) som förutsätter omfattande samarbete mellan ministerierna – med andra ord integrering av jämställdheten mellan könen i statsförvaltningen. Jämställdhetsintegrering (eller jämtegrering) betyder en (om)organisering, förbättring, utveckling och utvärdering av beslutsprocesser, så att ett jämställdhetsperspektiv införlivas i allt beslutsfattande, på alla nivåer och i alla steg av processen, av de aktörer som normalt sett deltar i beslutsfattandet. (Europarådets definition)

Jämställdhetsenheten är idag underställd Social- och hälsovårdsministeriet. Enheten har som uppgift att i samverkan med de övriga ministerierna bereda och utveckla regeringens jämställdhetspolitik och granska ärendena ur ett könsperspektiv. Om regeringen tar jämtegreringen som strategi på allvar borde också jämställdhetsenhetens arbetsuppgifter och roll förändras. Jämställdhetsfrågorna kan drivas endast om förvaltningen av dem och mekanismerna för hur jämställdhetsfrågor sköts är ändamålsenliga med klart angivna ansvarsfördelningar, uppföljningsuppgifter och befogenheter att bereda och verkställa dem. Därför borde jämställdhetsenheten lyda direkt under statsrådets kansli och arbeta framför allt med att samordna och följa upp jämställdhetspolitiken och att vara pådrivande i arbetet med jämtegrering. I varje ministerium behövs också en egen jämställdhetskoordinator som ansvarar, informerar, uppföljer och övervakar att arbetet på ministeriet framskrider. En liknande organisering av jämställdhetsarbetet finns redan både på Åland och i Sverige.

Jämställdhet är ett eget politiskt område och inte en social- och hälsovårdsfråga. Därför kräver Svenska Kvinnoförbundet av Svenska folkpartiet och dess representanter i riksdag och regering:

• att man arbetar för att jämställdhetsenheten skall lyda direkt under statsrådets kansli

Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande

Partistyrelsens utlåtande:

Sfp:s jämställdhetsutskott, svenska riksdagsgruppen mfl har kunnat konstatera att Finland i arbetet för jämställdhet halkat efter de nordiska länderna.

Resurserna för jämställdhetsarbetet vid Social- och hälsovårdsministeriet är blygsamma. Tyvärr kan man inte undgå intrycket att det saknas resurser till initiativ som går utöver det som förutsätts av det internationella samarbetet, inklusive EU-frågorna. Också resurserna vid Jämställdhetsombudsmannens kansli är för knappa eftersom det finns fall där klaganden kan få vänta i åratal på utlåtanden, som vore viktiga i konkreta rättsprocesser. Myndighetens resurser motsvarar inte ens det som lagstiftningen skulle förutsätta.

Det är uppenbart att det behövs nya metoder och mera resurser för att jämställdhetsarbetet skall kunna organiseras på ett sätt som leder till resultat.

Trots det jämställdhetsprogram som motionären hänvisar till har jämställdhetsbedömningen av regeringens förslag utvecklats föga.

I Sverige ansvarar varje statsråd för att målet för jämställdhetsarbetet uppnås inom respektive område och ett av statsråden ( dvs ministrarna) ansvarar för samordningen och uppföljning av jämställdhetspolitiken. Regeringskansliet som leds av statsministern ansvarar för att jämställdhetsperspektivet skall finnas med i alla steg av beslutsprocessen inom samtliga politikområden och att ansvaret för dessa ligger inom politikområdet - just såsom Europarådet förutsatt vilket framgår av motionen. En särskild minister med ansvar för samordningen av jämställdhetsfrågorna finns dock i justitiedepartementet, medan enheten för jämställdhetsfrågor, som lyder under jämställdhetsministern finns i Näringsdepartementet, där också arbetslivsfrågorna finns.

I Finland sköter statsrådets kansli förutom koordineringen av Ålandsfrågor, uppföljningen och utvärderingen av regeringsprogrammet (regeringens strategidokument) samt EU-frågor och även framtidsredogörelsen till riksdagen, statsrådets kommunikation, EU-ordförandeskapets tekniska arrangemang, språk- och översättningstjänster, titelärenden, säkerhet och beredskap för undantagsförhållanden och partistöd.

Inget hindrar således att också statsrådets kansli skulle ansvara för att jämställdhetsbedömningen verkligen ingår i alla förslag som regeringen utarbetar. Däremot finns det ingen anledning att flytta jämställdhetsenheten från Social- och hälsovårdsministeriet till statsrådets kansli.

Partistyrelsens beslutsförslag:
Partistyrelsen föreslår för partidagen

• att partiets företrädare i regering och riksdag att verka för mera resurser till jämställdhetsenheten

• att statsrådets kansli ansvarar för att en jämställdhetsbedömning görs av alla de förslag som regeringen lägger fram

Partidagen beslöt att partiets företrädare i riksdag och regering arbetar för

• att mera resurser kanaliseras till jämställdhetsenheten