Stadgeändring för Svenska folkpartiet i Finland

01.04.2006 kl. 10:00
Motion 13 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2006 och motion 53 till partidagen

Under sina hundra år har sfp på alla plan bidragit till att utveckla och stärka landets demokrati. Partiets ordförande har en synlig position i samhället. För att kunna fullfölja sitt uppdrag behöver partiordföranden ett starkt stöd från fältet. Ett val i två omgångar är mer demokratiskt i de fall då flera kandidater är uppställda, eftersom den som blir vald då får ett klart och tydligt mandat.

Svenska Kvinnoförbundet föreslår för partidagen;

• att partiet inleder arbetet med att ändra partiets valordning så att partiordförandevalet förrättas i två omgångar då det finns fler än två kandidater

Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande

Partistyrelsens utlåtande:

Enligt partiets valordning sker valet av partiordförande som majoritetsval. Enligt föreningslagen betyder detta att den som fått mest röster blir vald, inte alltså över hälften av de avgivna rösterna.

Förfarandet har väckt livlig diskussion inför valet av partiordförande i år då vi vid skrivande stund har fyra kandidater uppställda, dvs. flera än i många tidigare val. År 1990 ställde visserligen tre kandidater upp men eftersom den som fick mest röster fick över hälften av de avgivna rösterna i första omgången ebbade diskussionen ut angående en andra valomgång.

För att undvika alla typers spekulationer skall stadgar inte ändras under valkampanjen. Det är dock uppenbart att en majoritet av partiets medlemmar gärna skulle se att ordförandevalet skulle ske i två omgångar så att de två personerna, ifall någon av kandidaterna inte redan i första omgången får mera än hälften av de avgivna rösterna, deltar i en andra omgång. Förfarande är vanligt också i andra partier och organisationer och även valet av Republikens President sker numera i två omgångar. Man måste medge att sfp:s stadgar är otidsenliga på denna punkt och därför bör ändras så att valet förrättas i två valomgångar ifall ingen av de uppställda kandidaterna fått mera än hälften av de avgivna rösterna i den första omgången.

Partistyrelsens beslutsförslag:
Partistyrelsen föreslår för partidagen:

• att partistyrelsen till partidagen 2007 bereder en ändring av valordningen.

Partidagen beslöt:

• att partistyrelsen till partidagen 2007 bereder en ändring av valordningen.