Påskynda ikraftträdandet av besöksförbud

02.04.2005 kl. 10:00
Motion 7 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2005 och motion 24 till partidagen

Det är med fasa man under den gångna vintern i tidningarna upprepade gånger kunnat läsa om kvinnor som misshandlats till döds under den tid de väntat på att besöksförbud för den aggressiva personen skulle träda i kraft.

Med det förfarande som i dag gäller, räcker det alldeles för länge innan beslut på besöksförbud träder i kraft från det datum då ansökan om besöksförbudet inlämnats.

Våld mot kvinnor är ett allvarligt problem som inte borde kunna kringgås, såsom i dag är fallet. Lagen om utvidgat besöksförbud som nyligen trätt i kraft innebär ett steg i rätt riktning, men är trots allt inte tillräckligt. Såväl på statlig som kommunal nivå saknas en klar och heltäckande plan för hur problemet ska åtgärdas.

Svenska Kvinnoförbundet yrkar därför på att Svenska folkpartiet verkar för:

• att kommunerna ska göra upp klara och på förhand budgeterade handlingsprogram, som täcker alla berörda sektorer, inte enbart social- och hälsovårdssektorn.

• att polisernas kunskaper om och resurser för att ingripa mot våld i hemmet utökas.

• att åklagarmyndigheten försnabbar behandlingar av fall som rör våld mot kvinnor.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande
Agneta Udd-Saarela, generalsekreterare

Partistyrelsens utlåtande:

Samtidigt som det sk utvidgade besöksförbudet trädde ikraft, som motionären nämner infördes, togs det också in i lagen bestämmelser om tillfälligt besöksförbud( Finlands författningssamling 30.7.2004/711). Genom det ges en möjlighet att genom beslut av en enda domare, en sk anhållningsberättigad tjänsteman, omedelbart ge ett tillfälligt besöksförbud för högst 3 månader. Genom det har en del av de problem som motionären tar upp redan åtgärdats. Principiellt var det viktigt att besöksförbud snabbt kan utfärdas.

Sfps riksdagsmän i svenska riksdagsgruppen är medvetna om den överhopning av ärenden som åklagarna har. Riksdagsgruppen har i debatter och yttranden tagit fasta på det felaktiga i att åklagarna i mer än en femtedel av alla fallen 2003 gav åtalseftergift och att sedan medborgarna varit tvungna att klaga över dessa eftergifter för att få sin rätt – en tiondedel av klagomålen mot åtalseftergifterna leder till åtal. Åklagarna har också lägre lön än domarna och överkonstaplarna. Det som är viktigt är att allmänt förbättra åklagarnas arbetssituation så att de kan sköta misshandels- och våldsfall med den arbetsinsats som förutsätts.

Nya samarbetsstrukturer och aktiva program mot våld i hemmen är viktiga för att olika aktörer skall kunna ingripa så snabbt som möjligt. Det har visat sig att arbetsteam med både poliser och socialmyndigheter är mycket viktiga för ett effektivt jobb mot familjevåldet.

Med hänvisning till ovanstående föreslår partistyrelsen därför att sfp verkar för:

• att kommunerna gör upp handlingsprogram mot våld i familjen och att dessa program innehåller ett samarbete mellan alla sektorer i kommunen och med poliser

• att åklagarmyndigheterna ges tillräckliga resurser så att medborgarnas rättsskydd kan garanteras.