Keskinen: De kommande regeringsförhandlingarna är avgörande för jämställdheten

24.03.2019 kl. 11:11
Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag återvalt Lotta Keskinen från Helsingfors till en av förbundets tre vice ordförande. - Det är ett ärofyllt och viktigt uppdrag att i rollen som vice ordförande representera kvinnoförbundarna - jag är oerhört tacksam för förtroendet, säger Keskinen.

Pressmeddelande 24.3.2019

Keskinen, som även kandiderar i vårens riksdagsval, lyfter upp främjandet av jämställdheten som en av de viktigaste frågorna inför de kommande regeringsförhandlingarna.

- För att stärka kvinnors ekonomiska självständighet behöver vi bland annat en omfattande familjeledighetsreform. En annan viktig fråga är kroppslig integritet, vilket inte längre borde ifrågasättas år 2019. Sex utan samtycke ska alltid definieras som våldtäkt - enbart förövaren kan och ska skuldbeläggas.

- De kommande regeringsförhandlingarna är avgörande för hur jämställdheten utvecklas i vårt land, säger Keskinen.

För mer information:

Vice ordförande Lotta Keskinen