Anna Jungner-Nordgren ställer inte upp för omval

15.01.2020 kl. 11:51
Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren meddelar att hon inte ställer sig till förfogande för omval på Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i mars. Jungner-Nordgren som har lett förbundet i fem år ger nu över ordförandeskapet och ansvaret till nya krafter som får ta sikte på det kommande kommunalvalet 2021.

Under Jungner-Nordgrens tid som ordförande har feminismen och jämställdhetsarbetet stärkt sin ställning i samhället och samhällsdebatten.

- Svenska Kvinnoförbundet har en klar och tydlig politisk vision för ett jämställt Finland. Vi har flera lyckade val bakom oss och förbundet har vuxit stadigt under min tid som ordförande. Det har varit en stor förmån att få jobba i spetsen för det feministiska förändringsarbetet på svenska i Finland, säger Jungner-Nordgren.

- Det är med visst vemod som jag lämnar posten, men det känns som rätt tidpunkt att ge ordförandeklubban vidare, säger Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundet väljer ny förbundsordförande på sitt årsmöte i Närpes den 21-22 mars 2020.

För mera information:
Anna Jungner-Nordgren, ordförande, tel. 040-508 14 44