Ge gratis menskopp till alla elever och studerande

06.09.2020 kl. 21:24
Proposition 2 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2020

Ge gratis menskopp till alla elever och studerande

Det är dyrt med mens. Den som har mens måste lägga tusentals euro på mensskydd under sin livstid. De höga kostnaderna för mensskydd är något som framför allt flickor och kvinnor tvingas betala på grund av sitt kön. Därför är priset på mensskydd och tillgången till mensskydd en viktig jämställdhetsfråga.

Bindor och tamponger är fortfarande de vanligaste mensskydden trots att de är dyra och inte särskilt skonsamma för miljön. Allt fler kvinnor i Finland byter bort bindor och tamponger mot menskopp. Det är en liten kopp i mjukt silikon för medicinskt bruk som förs upp i slidan där den samlar upp blodet i stället för att suga upp det, som bindor och tamponger gör.

Med bindor, och speciellt tamponger, är rekommendationen att byta minst var fjärde timme, medan menskoppen kan sitta på plats i upp till 12 timmar innan den behöver rengöras. Den känns inte, man kan sova med den, den sitter på plats vid sportaktiviteter och den fungerar också utmärkt när man simmar eller badar bastu. Dessutom behöver man inte ta med sig ett antal extra - det räcker med en. En menskopp håller i fem till tio år och kostar ungefär som tolv tamponger. Det betyder att den i längden blir mycket billigare än engångsmensskydd. Menskoppen kan förändra livet för många flickor och kvinnor.

Fördelarna med menskoppen är många. Den är billig, den kostar mellan 20 och 30 euro och är återanvändbar i många år. Under en livstid går det bara åt cirka 7 menskoppar i jämförelse med ca 12 000-16 000 bindor och tamponger. Det gör en otrolig skillnad gällande världens sopberg och allmän miljöpåverkan. Menskopparna innehåller varken doft- eller färgämnen och är inte klorblekta, vilket engångsmensskydd ofta är. Tillverkningen är därför mycket skonsammare för miljön och de släpper inte heller ut en massa kemikalier vid förbränning.

Förutom att menskoppen är skonsammare för miljön, så torkar den inte ut slemhinnorna på samma sätt som tamponger. Rena och rätt använda menskoppar orsakar inte heller Ph-förändring, svamp- eller bakterieinfektioner. Idag finns det omkring 80 olika menskoppsmärken runtom i världen. Det finns många olika alternativ gällande både storlek och material, vilket gör att menskopp fungerar för nästan alla.

Att införskaffa sin första menskopp är en ekonomisk fråga för många. Det kan krävas att man provar flera stycken innan man hittar en som passar och alla har inte råd med det då det är en stor engångssumma. Svenska Kvinnoförbundet vill att alla unga menstruerande personer ska få upptäcka menskoppen innan de börjar köpa dyra och omiljövänliga mensskydd.

Därför yrkar Svenska Kvinnoförbundets årsmöte att Svenska Kvinnoförbundet genom sina representanter i kommunerna arbetar för:

• att gratis menskoppar delas ut i kommunerna av skol- och studerandehälsovården.