Backgren: Finland behöver en feministisk näringslivspolitik

25.03.2018 kl. 00:25
- Jag ser särskilt fram emot att jobba med jämställdhetsbudgetering, FN:s plan för en hållbar utveckling Agenda 2030 och att coacha kvinnor inför kommande val, säger omvalda vice ordföranden Backgren.

Pressmeddelande 25.3.2018

Backgren: Finland behöver en feministisk näringslivspolitik

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte valde under söndagen nytt presidium för det kommande verksamhetsåret. Ann-Sofi Backgren från Korsnäs omvaldes till vice ordförande, en post hon innehaft sen år 2016.

- Jag är väldigt glad över att ha blivit omvald till vice ordförande för förbundet. Vi har fått många nya medlemmar under det senaste året och jag ser särskilt fram emot att jobba med jämställdhetsbudgetering, FN:s plan för en hållbar utveckling Agenda 2030 och att coacha kvinnor inför kommande val, säger Backgren.

Backgren vill även se en verklig förbättring vad gäller kvinnors ställning och roll i näringslivet.

- Det finns mycket forskning som visar att bolag som satsar på kvinnor leder till ökad lönsamhet. Ändå går det så långsamt. Vad gör bolagen så trögrörliga?

- Många unga kvinnor brinner idag för att skapa sina egna företag. För att öka sysselsättningen ropar Finland med jämna mellanrum efter flera företag och när det offentliga allt mer börjar privatisera och utlokalisera sin verksamhet behövs också fler kvinnliga företagare. Det här landet behöver en feministisk näringslivspolitik, säger Backgren.

För mer information:

Vice ordförande Ann-Sofi Backgren