Bild på Pia Sundell

Pia Sundell ställer upp i Svenska Kvinnoförbundets ordförandeval

28.01.2020 kl. 14:26
Pia Sundell ställer upp i ordförandekampen inom Svenska Kvinnoförbundet. Sundell meddelar idag att hon ställer sig till förfogande i valet av ny ordförande för förbundet efter avgående Anna Jungner-Nordgren.

Pressmeddelande 28.1.2019

- Efter moget övervägande har jag kommit fram till att det nu är rätt ögonblick för mig att anta utmaningen. Jag vill ställa mig till förfogande för Svenska Kvinnoförbundet, för att fortsätta leda förbundet på sin framgångsrika väg, säger Sundell.

Sundell vill jobba för kvinnors rättigheter och mänskliga rättigheter både nationellt och globalt.

- Jag vill se ett jämställt samhälle. Ett samhälle som stöder kvinnor i alla branscher, även sociala branschen och även i lönesättning, säger Sundell.

I dagens värld ser vi en mångfald av kvinnor och kvinnors liv. Sundell vill använda sina kunskaper och erfarenheter så att kvinnor i olika livsskeden ska höras och respekteras.

- Jag tror på Kvinnoförbundets möjlighet att påverka, jag tror på systerskap och jag vet att vi är starkare tillsammans, säger Sundell.

Sundell arbetar som verksamhetsledare för Barnavårdsföreningen och är bland annat medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott och i styrelsen för Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs. Hon ställde även upp för SFP i riksdagsvalet 2019.

Tidigare har Ramieza Mahdi och Anita Westerholm meddelat att de ställer upp i ordförandekampen. Förbundet väljer ny förbundsordförande på sitt årsmöte i Närpes den 21-22 mars 2020.

För mer information:
Pia Sundell