Keskinen: Kan Island så kan vi – inför lag om lika lön för kvinnor och män

26.05.2018 kl. 11:06
Ur en färsk rapport utgiven av OECD framkommer det att heltidsarbetande finländska män får 18,1 procent mer i lön än kvinnorna, vilket är rejält över OECD-ländernas medeltal 14,1 procent. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen konstaterade på SFP:s partidag i Uleåborg att Finland är sämst bland de nordiska länderna.

Pressmeddelande 27.5.2018
Svenska Kvinnoförbundet

Keskinen: Kan Island så kan vi – inför lag om lika lön för kvinnor och män

- De stora löneskillnaderna i Finland är ett allvarligt jämställdhetsproblem. Då löneutvecklingen står och stampar på samma ställe får kvinnan mindre pengar på kontot idag, men även pensionen kommer att vara mindre. Problemet följer med kvinnan livet ut, sade Keskinen i sitt anförande under den allmänpolitiska debatten.

Keskinen påtalade vikten av att man inom småbarnspedagogiken och på alla utbildningsstadier arbetar för att motverka den könssegregering som arbetsmarknaden i Finland kännetecknas av. Genomförandet av en ambitiös familjeledighetsreform är ett måste under nästa regeringsperiod, liksom införandet av en lag om lika lön.

- Vi behöver en lag om lika lön för kvinnor och män för att öka såväl transparensen som tempot på löneutvecklingen. Kan Island så kan vi, sade Keskinen.

För mer information:

Vice ordförande Lotta Keskinen