Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi: Vi får inte stå handfallna inför hotet mot flickors och kvinnors rättigheter i Afghanistan

18.08.2021 kl. 13:01
Talibanernas övertagande av makten i Afghanistan är ett allvarligt hot mot det fortsatta arbetet för flickors och kvinnors rättigheter. Afghanerna och de afghanska kvinnorna får inte glömmas igen, säger vice ordförande Ramieza Mahdi i ett pressmeddelande idag.

Talibanernas övertagande av makten i Afghanistan är ett allvarligt hot mot det fortsatta arbetet för flickors och kvinnors rättigheter. Kvinnor och minoriteter är de första som drabbas när extremister får styra.

- Flickors och kvinnors ställning har redan varit svag med begränsade friheter på många ställen i Afghanistan. Men detta blir ett stort bakslag för de framsteg man har gjort under de senaste 20 åren, säger Ramieza Mahdi, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet och ordförande för förbundets internationella utskott.

Redan nu ser vi den direkta påverkan talibanerna har på kvinnors ställning i Kabul. Den dåliga situationen hotar att försämras ytterligare. Attacker mot skolor, flickor och kvinnor, människorättsaktivister, journalister och progressiva röster ökar.

- Nu är det tid att agera. Nu är det tid för globala, regionala och lokala aktörer att ge brådskande humanitärt bistånd och skydda flyktingar och civila, säger Mahdi.

- Vi i Finland, Norden och EU måste ta vårt ansvar och visa att vi står upp för mänskliga rättigheter och den demokrati vi har lovat åt det afghanska folket. Finland måste agera genast och evakuera de afghaner som har assisterat i fredsarbetet i Afghanistan, säger Mahdi.

Mahdi poängterar att det handlar om liv och död för de afghanska flickorna och kvinnorna. Det internationella samfundet måste ställa krav på talibanerna om att kvinnors mänskliga rättigheter måste garanteras.

- Vi får inte lämna det afghanska folket åt sitt öde i talibanernas våld. Afghanerna och de afghanska kvinnorna får inte glömmas igen, säger Mahdi.

För mer information:
Ramieza Mahdi