Mål för regeringsperioden
2019-2023

Det behövs nya krafttag i arbetet för kvinnors och flickors rättigheter! I Svenska Kvinnoförbundets mål för regeringsperioden 2019-2023 kan du läsa alla våra krav för nästa regering. Det dags att jämställdhet igen blir en del av den politiska agendan i Finland.

Svenska Kvinnoförbundet förespråkar en ny, flexibel föräldraledighet med förlängd pappaledighet enligt 6+6+6-modellen, satsningar på ungdomars psykiska hälsa och förnyad translagstiftning för att garantera transpersoners fulla mänskliga rättigheter i Finland.

Vi är beredda att genomföra de liberala reformer som Finland behöver för att skapa jämlikhet och jämställdhet!

Vår politik

Eva-Maria Strömsholm: Möjlighet till varierande idrotts- och hobbyverksamhet bör finnas för alla åldrar i alla kommuner

Alla bör få ha möjlighet att röra på sig och idrotta på jämställda villkor och det hör till allas rätt att få prova på olika former av hobbyer och idrottsgrenar för att själv upptäcka vilken som kanske passar just mig bäst eller som jag är mest intresserad av. Läs Eva-Maria Strömsholms inlägg på bloggen idag.

Målsägandestatus åt barn som bevittnat våld mot en närstående

Proposition 1 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2021

Erbjud klimakterierådgivning vid hälsovårdscentralerna

Proposition 2 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2021