Mål för regeringsperioden
2019-2023

Det behövs nya krafttag i arbetet för kvinnors och flickors rättigheter! I Svenska Kvinnoförbundets mål för regeringsperioden 2019-2023 kan du läsa alla våra krav för nästa regering. Det dags att jämställdhet igen blir en del av den politiska agendan i Finland.

Svenska Kvinnoförbundet förespråkar en ny, flexibel föräldraledighet med förlängd pappaledighet enligt 6+6+6-modellen, satsningar på ungdomars psykiska hälsa och förnyad translagstiftning för att garantera transpersoners fulla mänskliga rättigheter i Finland.

Vi är beredda att genomföra de liberala reformer som Finland behöver för att skapa jämlikhet och jämställdhet!

Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Framtiden är jämställd!

Vi samlas här idag för att vi brinner för ett jämställt samhälle. Kampen för ett jämställt samhälle är långt ifrån lätt, men alltid rätt, sade förbundsordförande Anita Westerholm i sitt öppningsanförande på Svenska Kvinnoförbundets årsmöte idag.

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte: LIVESÄNDNING 27.3. kl. 9.30

På lördag 27.3 kan du följa med Svenska Kvinnoförbundets årsmöte som LIVE-sänds från Helsingfors med start kl. 9.30. Håll utkik på vår FB-sida på lördag morgon för livesändningen.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Rasism är en vardagsutmaning för många - inte endast en vecka om året

Idag uppmärksammar vi FN:s internationella dag mot rasism och diskriminering. För att förverkliga jämlikhet, jämställdhet och mänskliga rättigheter krävs det en politisk kamp. Vi behöver starka och specifika politiska strategier för att ta itu med strukturell rasism, skriver vice ordförande Ramieza Mahdi på bloggen idag.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi vill fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Ramieza Mahdi meddelar att hon ställer sig till förfogande för omval på Svenska Kvinnoförbundets årskongress som hålls digitalt den 27 mars 2021. Mahdi valdes till vice ordförande för förbundet i september 2020.
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi vill fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Sari Somppi ställer upp för omval på årskongressen som ordnas digitalt den 27 mars. Somppi vill fortsätta utveckla samhället i en mer jämställd riktning.
Bild på Eva-Maria Strömsholm

Eva-Maria Strömsholm: Ta hand om kvinnohälsan – Viktigt att gå på cancerscreeningar och årliga kontroller

Vi vet alla att det är viktigt att ta hand om vår hälsa, både den fysiska men även den psykiska hälsan. I dagens samhälle är det inte så lätt att vare sig hinna med sig själv eller lyssna på sin egen kropp. Hela tiden krävs det någonting av oss, på jobbet, hemma, av barnen, i parförhållandet, av vänner, av kolleger och av samhället. För att orka i samma takt som samhället rusar framåt måste man tänka på sin egen hälsa, skriver Eva-Maria Strömsholm på bloggen idag.

Anita Westerholm vill fortsätta leda Svenska Kvinnoförbundet

Anita Westerholm valdes till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet i september 2020 och vill fortsätta leda förbundet. Svenska Kvinnoförbundet sammanträder till årsmöte den 27 mars och väljer då nytt presidium och förbundsstyrelse.
Bild på Eva-Maria Strömsholm

Eva-Maria Strömsholm: Satsning inom dagvård och skola bör vara de kommande årens största prioritet

Barn behöver få vara barn, få leka och få känna sig trygga. Barn behöver få möjlighet att vara på daghem och gå i skolan. I Finland har våra barn den möjligheten, vilket är någonting som vi bör vara stolta över, skriver Svenska Kvinnoförbundets kommunalvalskandidat Eva-Maria Strömsholm i bloggen idag.
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Beslutsfattare, satsa på kvalitativ eftisverksamhet!

Kvalitativ eftermiddagsverksamhet, eller ”eftis”, är en verksamhet som av någon orsak fått alldeles för lite uppmärksamhet i samhällsdebatten. Eftis är en viktig verksamhet som kvalitativt genomförd skyddar barn och ökar barns välmående, skriver vice ordförande Pia Sundell på bloggen idag.

Anita Westerholm: När deltagandet inte sker på lika villkor

Ingen ska utsättas för hatprat eller trakasserier. I dagens blogginlägg skriver förbundsordförande Anita Westerholm om hur viktigt det är att allas röst hörs i den offentliga debatten, att vi inte låter flickor och kvinnor tystas ner av hatprat och trakasserier. Vi måste trygga flickors och kvinnors möjlighet att delta på samma villkor på nätet och i den offentliga debatten, allt annat är ett misslyckande!