Beslut

Gun-Britt Karlsson: Syster Duktigs stafettlopp

I dagens blogginlägg delar Gun-Britt Karlsson, medlem i Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, med sig av sina personliga observationer kring temat duktig flicka. Populära webbinaret Diagnos duktig arrangeras i repris med anledning av intresset för ett angeläget tema. Seminarieserien Diagnos duktig - Hur kan vi frigöra oss från prestationsångesten och skapa balans i livet? arrangeras av Svenska Kvinnoförbundet i samarbete med Svenska Bildningsförbundet.

Anne Ahlefelt: Det är dags att vi satsar på flickorna - en lillasyster i taget

Det är klart och tydligt att vi inte kunnat hjälpa och stöda flickor med de utmaningar de ställs inför redan i en tidig ålder. Och om vi inte kunnat göra det under de så att säga ”normala” förhållandena, så undrar jag hur det är under dessa rådande tider. Ingen ska behöva känna sig ensam, någonsin. Idag skriver Anne Ahlefelt på Kvinnoförbundets blogg om de utmaningar som flickor ställs inför och om projektet På samma linje, där flickor får stöd och hjälp av en frivillig storasyster.

Jungner-Nordgren: Företagsstöden måste beviljas jämställt

Företagsstöden måste beviljas jämställt till stora och små företag, kvinnliga egenföretagare och företag inom kvinnodominerade branscher måste beviljas stöd i lika stor grad som IT- och programmeringsbranschen, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Pia Sundell: Finska ”sisun” lyfte sitt ansikte

”Nästa gång du skriver något, skriv något positivt. Människor behöver läsa positiva upplyftande saker”. Då jag fick den uppmaningen var min första tanke ”finns det något positivt att skriva om?” Som expert inom barn- och familjeärenden ser jag många saker som oroar mig. Jag är naturligtvis orolig för hur barn och ungdomar ska klara sin vardag under dessa undantagstider. Faktum är att många barn och unga har det jobbigt. Likaså många vuxna. Väldigt många människor kämpar just nu både i och för sin vardag, skriver Pia Sundell på bloggen idag.

Anna Jungner-Nordgren: Tillräckligt stöd och hjälp måste tryggas vid förlossningarna även under coronapandemin

- Ingen nybliven mamma ska behöva känna sig ensam eller orolig på grund av att stödpersonen inte får närvara. En förlossning är alltid en stor händelse i livet för hela familjen, och då är det viktigt att sjukhusen har tillräcklig beredskap och möjligheter att ge både den praktiska hjälp och det psykiska stöd som föderskorna behöver även under denna kristid, säger Jungner-Nordgren.

Westerholm: Beslutet att slopa samjouren vid Raseborgs sjukhus en katastrof för regionen

- Jag är riktigt upprörd och bedrövad! Hur kan samlingspartiets, de grönas, centerns och sannfinländarnas representanter i styrelsen för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt förfara på detta vis och slopa samjouren? Vad skulle ha krävts för ett annat utfall, undrar Westerholm.

Marina Nygård: Ställ inte ekonomi och människoliv mot varandra

I de undantagstillstånd som nu råder är vår regering tvungen att ta tuffa beslut. Ju längre krisen fortgår, desto mera måste vi ta i beaktande också ekonomin. Hur djupt ner är vi beredda att låta ekonomin gå i sank? Det kan låta kallt och kalkylerande: hur kan ekonomin ha någon betydelse när vi talar om människoliv? Människoliv måste ju alltid vara mera värda än ekonomin. Idag skriver Marina Nygård på vår blogg om effekterna av den ekonomiska krisen.

Anna Jungner-Nordgren: Lönejämställdhet är inte en åsiktsfråga

Lönejämställdhet är inte en åsiktsfråga. Såväl internationella avtal, EU-bestämmelser som finländsk lagstiftning ställer krav om lönejämställdhet, säger förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren idag på jämställdhetsdagen.

Monica Asplund: Lika lön för lika arbete?

Fortfarande finns det en skillnad mellan kvinnors och mäns löner, fastän man redan 1962 i lag stadgade om lika lön för både kvinnor och män. Det finns dock stora skillnader mellan löner för kvinnor och män i olika yrken, speciellt inom det privata näringslivet. Man har räknat ut att löneskillnaden för ekonomer är 11 %, medan den för jurister är 8 % och för diplomingenjörer 5 %. Idag på Minna Canth- och jämställdhetsdagen skriver Monica Asplund om lönejämställdhet på Kvinnoförbundets blogg.

Anita Westerholm: Lyft blicken från rosorna till jämställdheten!

Internationella kvinnodagen går årligen av stapeln den 8 mars för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation världen över. Det är en dag att begrunda vart vi kommit då det gäller kvinnans ställning, se till de framsteg som gjorts och fundera på vad som ska rättas till, vilka åtgärder som måste vidtas för att uppnå ett jämställt samhälle, ett samhälle där människan oberoende kön åtnjuter samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Där är vi inte ännu. Vi lever inte i en jämställd värld och vi lever inte i ett jämställt Finland.