Beslut

Kujala: Vaccinationsmotståndet hotar barnets hälsa

- Det allt sjunkande flockskyddet utgör en allt större risk också för personer som inte kan vaccineras, så som nyfödda barn och allergiker, säger Kujala.

Anna Jungner-Nordgren fortsätter leda Svenska Kvinnoförbundet

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte valde under söndagen nytt presidium för det kommande verksamhetsåret. Anna Jungner-Nordgren omvaldes enhälligt till förbundsordförande.

Backgren: Finland behöver en feministisk näringslivspolitik

- Jag ser särskilt fram emot att jobba med jämställdhetsbudgetering, FN:s plan för en hållbar utveckling Agenda 2030 och att coacha kvinnor inför kommande val, säger omvalda vice ordföranden Backgren.

Jungner-Nordgren: Familjeledighetsreformen blir den stora frågan i nästa riksdagsval

- Jag är förundrad över att vi i det här landet klarar av att bygga kärnkraftverk, undersöka behovet av spaningslagar och reformera försvaret. Men att genomföra en familjeledighetsreform, det klarar vi inte av.

Tiina Kujala vill fortsätta som vice ordförande

Tiina Kujala från Esbo meddelar idag att hon står till förfogande att fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

Lotta Keskinen vill bli vice ordförande för Kvinnoförbundet

Lotta Keskinen från Helsingfors ställer upp som kandidat i valet av vice ordförande i Svenska Kvinnoförbundet.

Ann-Sofi Backgren vill fortsätta som vice ordförande

Ann-Sofi Backgren meddelar att hon står till förfogande att fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

Vahvistakaa naisten oikeusturvaa

Jotta voisimme taistella vihaa vastaan tasa-arvoisemmalla tavalla niin sukupuoli pitäisi lisätä lainsäädännön koventamisperusteisiin, Jungner-Nordgren ja Henriksson sanovat.

Stärk kvinnors rättsskydd

Svenska Kvinnoförbundet och SFP vill att kön läggs till som en skärpningsgrund i strafflagen. Ett exempel på där hat har en klar könsdimension är på nätet - män utsätts oftare av hot och påhopp som gäller deras yrke och kompetens, medan kvinnor i större utsträckning utsätts för sexuella och sexistiska kränkningar.

Jungner-Nordgren: Den nya moderskapslagen stärker barnets trygghet

- Det handlar om barnets rätt till två föräldrar, också när båda föräldrarna är kvinnor. Genom den nya moderskapslagen försäkrar man att barnet har två juridiska föräldrar då hen föds och därmed rätt till underhåll, arv och att träffa båda föräldrar, säger Jungner-Nordgren.