Beslut

Pia Sundell: Ökade resurser för att motarbeta kvinnlig könsstympning behövs!

Idag den 6 februari uppmärksammas den internationella dagen mot kvinnlig könsstympning. Könsstympning medför flera risker och är ett allvarligt hälsoproblem, både fysiskt och psykiskt, för flickor och kvinnor världen över.

Anita Westerholm: Arbete för jämställd välfärd måste göras i välfärdsområdena

Om en månad, från och med 1 mars 2022 utövas den högsta beslutanderätten i välfärdsområdena av de nyvalda fullmäktige och från ingången av år 2023 ansvarar välfärdsområdena för ordnande av social- och hälsovården samt räddningstjänsterna.

Westerholm: Ett framsteg för jämställdheten i kandidatnomineringen inför Välfärdsområdesvalet

Svenska Kvinnoförbundet har totalt 90 stycken kandidater i välfärdsområdena i Svenskfinland och övriga Finland. Svenska folkpartiet går till val med 50% kvinnor och 50% män på listorna.

Svenska Kvinnoförbundet lanserar valprogram för välfärdsområdesvalet: Jämställd välfärd

Svenska Kvinnoförbundets valprogram för inför välfärdsområdesvalet den 23 januari ”Jämställd välfärd” lanserades idag.

Ellinor Juth blir tillförordnad politiskt sakkunnig för Svenska Kvinnoförbundet

Ellinor Juth har utsetts till politiskt sakkunnig för Svenska Kvinnoförbundet. Juth kommer att ansvara bland annat för den politiska beredningen och kommunikationen i förbundet. Juth inledde sitt arbete 15.11.2021.

Ramieza Mahdi ställer upp i välfärdsområdesvalet

Social- och hälsovården består av ett brett spektrum av ärenden och de framtida fullmäktige inom Österbottens välfärdsområde kommer att fatta beslut i många frågor som berör oss alla från vaggan till graven. Den här stora reformen har som mål att främja och upprätthålla befolkningens välfärd och hälsa.

Sari Somppi ställer upp i välfärdsområdesvalet

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande och stadsstyrelsemedlem i Vasa Sari Somppi ser det som oerhört viktigt att alla ska kunna lita på att få en trygg vård var man än bor. Somppi kandiderar därför i det kommande välfärdsområdesvalet som äger rum den 23 januari 2022.

Westerholm: Jämställd välfärd, närservice och service på svenska viktiga frågor i välfärdsområdesvalet

Finland förbereder sig på det första välfärdsområdesvalet som hålls den 23 januari. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm, som även är stadsstyrelseordförande i Raseborg, har idag nominerats till kandidat i välfärdsområdesvalet i Västra Nyland.

Svenska Kvinnoförbundet söker en tf. politiskt sakkunnig

Vi söker en tf. politiskt sakkunnig till Svenska Kvinnoförbundets kansli i Helsingfors. Sista ansökningsdag 3 oktober 2021.

Krisjouren för unga får Fredrika Runeberg-stipendiet

Kriser gör många problem ännu svårare. Krisjouren för unga vid HelsingforsMission motverkar känslan av ensamhet och bekämpar utsatthet och illamående bland unga och unga vuxna. Nu får Krisjouren Fredrika Runeberg-stipendiet på 10 000 euro.