Beslut

Sari Somppi vill fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Sari Somppi ställer upp för omval på årskongressen som ordnas digitalt den 27 mars. Somppi vill fortsätta utveckla samhället i en mer jämställd riktning.

Eva-Maria Strömsholm: Ta hand om kvinnohälsan – Viktigt att gå på cancerscreeningar och årliga kontroller

Vi vet alla att det är viktigt att ta hand om vår hälsa, både den fysiska men även den psykiska hälsan. I dagens samhälle är det inte så lätt att vare sig hinna med sig själv eller lyssna på sin egen kropp. Hela tiden krävs det någonting av oss, på jobbet, hemma, av barnen, i parförhållandet, av vänner, av kolleger och av samhället. För att orka i samma takt som samhället rusar framåt måste man tänka på sin egen hälsa, skriver Eva-Maria Strömsholm på bloggen idag.

Anita Westerholm vill fortsätta leda Svenska Kvinnoförbundet

Anita Westerholm valdes till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet i september 2020 och vill fortsätta leda förbundet. Svenska Kvinnoförbundet sammanträder till årsmöte den 27 mars och väljer då nytt presidium och förbundsstyrelse.

Eva-Maria Strömsholm: Satsning inom dagvård och skola bör vara de kommande årens största prioritet

Barn behöver få vara barn, få leka och få känna sig trygga. Barn behöver få möjlighet att vara på daghem och gå i skolan. I Finland har våra barn den möjligheten, vilket är någonting som vi bör vara stolta över, skriver Svenska Kvinnoförbundets kommunalvalskandidat Eva-Maria Strömsholm i bloggen idag.

Pia Sundell: Beslutsfattare, satsa på kvalitativ eftisverksamhet!

Kvalitativ eftermiddagsverksamhet, eller ”eftis”, är en verksamhet som av någon orsak fått alldeles för lite uppmärksamhet i samhällsdebatten. Eftis är en viktig verksamhet som kvalitativt genomförd skyddar barn och ökar barns välmående, skriver vice ordförande Pia Sundell på bloggen idag.

Anita Westerholm: När deltagandet inte sker på lika villkor

Ingen ska utsättas för hatprat eller trakasserier. I dagens blogginlägg skriver förbundsordförande Anita Westerholm om hur viktigt det är att allas röst hörs i den offentliga debatten, att vi inte låter flickor och kvinnor tystas ner av hatprat och trakasserier. Vi måste trygga flickors och kvinnors möjlighet att delta på samma villkor på nätet och i den offentliga debatten, allt annat är ett misslyckande!

Pia Sundell: Nätmobbning – vi vuxna ska inte två våra händer

Det finns mycket vi vuxna kan göra för att förebygga den mobbning barn och unga utsätts för på nätet, säger Pia Sundell idag på FN:s internationella dag för avskaffande av våld mot kvinnor.

Pia Sundell: Barnens framtid är i våra händer

Participation, provision, protection. Då man talar om FN:s konvention om barnets rättigheter, eller Barnkonventionen som den ofta kallas, nämns ofta tre P:n. Det är tre punkter som sammanfattar konventionens grundtankar som alla barn och vuxna borde känna till, skriver Pia Sundell på bloggen idag.

Sari Somppi: Tillsätt arbetsgrupper som arbetar mot våldet bland unga i kommunerna

Våld och brott som begås av ungdomar har diskuterats mycket de senaste veckorna, speciellt efter nyheter från Helsingforspolisen och övriga myndigheter som har uttryckt oro över cirka 100-150 ungdomars eventuella benägenhet till våldsamt beteende.

Kvinnornas lönedag 2020: Oroväckande tillbakagång!

Under en tidsperiod på 15 år har löneskillnaderna minskat med bara cirka tre procentenheter och år 2019 var skillnaden 16 %. Ifjol uppmärksammades kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män, den 4 november. I år uppmärksammas dagen redan den 1 november.