Jämställdhetsarbete inom försvarsmakten och fredsbevarandet

28.03.2011 kl. 22:48
Motion 2 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2011

Finland beskrivs ofta som en föregångare inom jämställdhetsarbetet men inom försvarsmakten och fredsbevarandet finns ännu mycket att förbättra.

Finland deltar i internationell krishantering och har år 2000 förbundit sig till FN:s resolution 1325 som betonar vikten av att främja kvinnors deltagande i fredsprocesser. Kvinnor och barn utsätts för annorlunda hot än män i krissituationer. På grund av detta och på grund av kulturella skillnader finns det uppgifter som inte lämpar sig för manliga soldater. Därför är det viktigt att i större utsträckning rekrytera kvinnliga fredsbevarare.

Rekrytering av kvinnliga fredsbevarare går hand i hand med rekrytering av kvinnor för frivillig militärtjänst. För 15 år sedan blev det möjligt för kvinnor att genomföra frivillig militärtjänst och till en början var intresset stort. De senaste åren har antalet kvinnliga frivilliga dock sjunkit till cirka en procent av beväringarna. I Sverige och Norge har motsvarande siffror varit betydligt högre. För att utöka antalet kvinnliga fredsbevarare är det av största vikt att marknadsföringen av den frivilliga militärtjänstgöringen för kvinnor effektiveras.

Försvarsmakten betonar att militärtjänsten för kvinnor genomförs med så få specialarrangemang som möjligt och att manliga och kvinnliga beväringar får samma utbildning oberoende av kön. Enligt samma princip bör kvinnliga frivilliga behandlas jämlikt redan i ansökningsskedet. Därför bör den obligatoriska hälsoundersökningen för blivande beväringar göras avgiftsfri även för kvinnor.

Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs föreslår att Svenska Kvinnoförbundet arbetar för:

• att försvarsmakten aktivt marknadsför frivillig militärtjänstgöring för kvinnor.

• att försvarsmakten aktivt rekryterar kvinnliga soldater till fredsbevarande uppdrag.

• att försvarsmakten bekostar den obligatoriska läkargranskningen för kvinnor som vill genomföra frivillig militärtjänst.

Helsingfors den 26 januari 2011
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs r.f.

Christina Yrjölä-Lindgrén, ordförande
Ida Stolt-Haglund, sekreterare

Årsmötets svar:

Kvinnor som vill göra frivillig militärtjänstgöring kan lämna in ansökan till det distrikt som hemkommunen hör till. Ansökan kan göras endast en gång per år, i år går ansökningstiden ut 1.3.2011.

Förutsättningarna för att göra militärtjänstgöring för kvinnor är förutom finskt medborgerskap och en ålder mellan 18 och 29 en god hälsa och övrig lämplighet för militärutbildning.

En kvinna som blivit antagen till frivillig militärtjänstgöring ska skriftligt meddela inom 45 dagar om hon inte vill börja utbildningen. På motsvarande sätt kan kvinnan meddela 45 dagar efter inledd tjänstgöring att hon avbryter utbildningen.

Truppförbandets kommendör kan inom 45 dagar annullera en kvinnas militärtjänstgöring p.g.a. sjukdom eller uppenbar olämplighet för uppdraget.

Efter fullgjord militärtjänstgöring överförs kvinnan till reserven och kallas till repetitionsövningar på samma grunder som männen. Kvinnan är underställd värnpliktslagen till utgången av det år hon fyller 60år.

Kvinnors militärtjänstgöring genomförs med så lite specialarrangemang som möjligt.

Kvinnorna får inte hem information om hur hon ska ansöka till militärtjänstgöring. Ansökningen sker på eget initiativ och kvinnan bör själv ta reda på hur hon ska gå till väga.

Kvinnorna bör genomgå en obligatorisk läkargranskning i samband med ansökan och betalar själv för densamma.

De allmänna kraven för att bli antagen till fredsbevarare är:

• Finskt medborgarskap

• Ålder 20-45 vid ansökningen (rekommendation)

• Väl genomförd beväringstjänst eller frivillig militärtjänst för kvinnor

• Oklanderlig livsstil

• God hälsa och fysisk kondition (12 minuters löptest minimum 2300 meter)

• Minst B-klassens körkort, andra stadiet avklarat

• För reservofficerare, poliser som söker sig till polisuppgifter samt för underofficerare som söker sig till ledarskapsuppgifter krävs det goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska (allmänna språkprovet i engelska)

Med hänvisning till ovanstående yrkar årsmötet att Svenska Kvinnoförbundets representanter i riksdag och regering verkar för:

• att försvarsmakten informerar unga kvinnor i samband med elevhandledningen i grundskolans nionde klass om möjligheten att göra värnplikt.

• att försvarsmakten görs uppmärksam på att eftersom det finns ett ökat behov av kvinnliga fredsbevarare bör informationen till unga kvinnor märkbart förbättras.

• att det görs nödvändiga förändringar i lagstiftningen som gör det möjligt för kvinnor att få läkargranskningen i samband med ansökan om frivillig militärtjänstgöring ersatt av försvarsmakten.