Regelbunden uppföljning av medicinering

04.04.2009 kl. 10:00
Motion 1 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2009 samt årsmötets svar

Användningen av läkemedel har ökat de senaste årtiondena och av alla världens länder använder Finland näst mest psykofarmaka. Många använder samtidigt flera läkemedel som olika läkare föreskrivit och recept förnyas rutinmässigt utan granskning av eventuella förändringar i patientens hälsotillstånd. Detta innebär en risk för dubbelmedicinering och alltför stor användning av mediciner. Det här gäller speciellt personer inom äldreomsorgen och långvården. En trygg och effektiv läkemedelsbehandling innebär respekt för individen och dennes behov.

Med hänvisning till ovanstående yrkar Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs på:

• att Svenska Kvinnoförbundet uppvaktar Institutet för hälsa och välfärd för att få till stånd ett riksomfattande program för regelbunden uppföljning av medicinering.

Helsingfors den 16 januari 2009
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs r.f.
Christina Yrjölä-Lindgrén, ordförande
Ida Stolt-Haglund, sekreterare

Årsmötets svar:

Ämnet motionären tar upp är viktigt och aktuellt.

I och med att det skett en klar ökning av användningen av olika läkemedel är det viktigt att få fram direktiv så att en läkare enkelt och snabbt skulle få en helhetsbild av de mediciner patienten använder. För närvarande är det helt beroende av kommunikationen mellan läkare och patienten och mycket kan bli osagt om kommunikationen inte fungerar.

Ett nationellt hälso- och sjukvårdsarkiv, KanTa, kommer att introduceras och tas i bruk i Finland stegvis fram till april 2010. Hälso- och sjukvårdsuppgifterna kommer att samlas i ett riksomfattande elektroniskt arkiv som omfattar tre tjänster: elektroniska recept, patientdataarkiv samt tillgång till de egna hälso- och sjukvårdsuppgifterna. Arkivet kommer stegvis att tas i bruk såväl inom den offentliga och privata hälso- och sjukvården som vid apoteken. Läkarna kan sedan med patientens samtycke kontrollera patientens totala läkemedelskonsumtion och därmed förhindra dubbelmedicinering och skadliga samverkanseffekter.

Svenska Kvinnoförbundet understöder processen att ta i bruk det riksomfattande hälsoarkivet KanTa på båda officiella språken. För att uppnå en trygg och regelbunden uppföljning av medicinering med respekt för individens behov och integritetsskydd uppmanar årsmötet Svenska Kvinnoförbundet:

• att uppvakta Läkemedelsverket, Institutet för hälsa och välfärd, Finlands Apotekareförbund, Finlands Läkarförbund, Sjuksköterskeföreningen i Finland och Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer för att understöda användningen av det nya registret. I samma diskussioner betonas vikten av uppföljning av medicinering på institutioner så att användningen av psykofarmaka minimeras.

• att arbeta för att läkarna och vårdpersonal ges tillräckligt med tidsresurser för att kunna utnyttja det nya registret på bästa sätt.