Mångkulturell kompetens i kommunerna

02.04.2009 kl. 10:00
Motion 3 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2009 samt årsmötets svar

Vår värld har blivit allt mera global och arbetskraftens rörlighet har ökat. I Finland syns detta bl.a. i en ökad arbetskraftsinvandring, en invandring som inte bara är en tillfällighet utan ett permanent fenomen som är här för att stanna. Alla kommuner i Finland kommer förr eller senare att beröras av invandring.

Därför är det nödvändigt att på kommunal nivå skapa modeller för integrering som är bestående och som innefattar alla delar av samhällsservicen.

När en kommun tar emot flyktingar erhålls statliga medel för integrationsutbildning och annat stöd. Ur kommunens synvinkel är möjligheten att erbjuda service för arbetsinvandrare inte lika oproblematisk. Ändå finns det skäl att tydligt satsa på att stöda invandrare i olika livssituationer i förebyggande syfte, innan problem uppstår.

För en invandrare kan myndigheters handlande i värsta fall upplevas hotande och det tar tid att bygga upp ett förtroende för det offentliga Finland om erfarenheterna av det egna landets myndigheter inte är så goda. Myndigheternas oförståelse för de problemställningar som en invandrare ställs inför i "det nya landet" kan också upplevas frustrerande. Lika frustrerande kan det vara för de finländska myndigheterna att inte kunna bistå invandrarna på grund av resursbrist av olika slag.

Tolkservice vid myndighetskontakt är viktig även efter att en invandrare lärt sig ett fungerande vardagsspråk. Tolken kan fungera som förmedlare av den finländska kulturen vid kontakt med myndigheter även om det inte är tolkens primära uppgift.

För att underlätta invandrares integrering är det viktigt att kommunerna utvecklar en mångkulturell kompetens i sin förvaltning. Inom varje kommun dit invandring sker borde det skapas en funktion med uppgift att fungera som stöd och rådgivare för invandrare, för att trygga individens rättsskydd och för att bistå invandraren i kontakten med kommunala och statliga myndigheter.

Vi anser att Svenska Kvinnoförbundet skall arbeta för:

• att kommuner och regioner, dit invandring sker, utvecklar en mångkulturell kompetens i sin förvaltning.

• att det i kommunerna/regionerna, för invandrarnas behov, skapas särskilda stödfunktioner vilka kunde administreras av s.k. invandrarrådgivare eller invandrarombud.

Svenska kvinnoförbundet i Närpes r.f.

Årsmötets svar:

Årsmötet upplever att motionen är viktig och synnerligen angelägen. Mycket har redan gjorts för att stöda invandrare och nyfinländare i kommunerna och regionerna men trots det återstår arbete med att utöka förståelsen mellan invandrare och samhället. Vi vet att resurseringen är ett problem. Kommunerna får anslag för flyktingar mm. men den ekonomiska lågkonjunktur vi idag genomlever sätter ytterligare ekonomisk press på kommunerna. Det är ofta dessutom svårt att hitta lämpliga personella resurser i kommunerna. Personer med en invandrarbakgrund kan säkert bilda broar till myndigheter och juridiska instanser. Stödpersoner och tolkar som själva någon gång stått i samma situation, utgör kanske för mången invandrare ett tryggare alternativ än en myndighetsperson med inhemsk bakgrund. Vi understöder utökande av antalet tolkar samt stödpersoner som kan bistå vid uppgörande av integrationsplaner, skolningsupplägg, arbetsintervjuer och hjälpa vid andra ärenden av juridisk natur. Svenska Kvinnoförbundet understöder varmt att mera statliga medel kunde allokeras för att stöda utvecklingen av en mångkulturell kompetens inom all förvaltning för att förstärka nyfinländares möjligheter att få adekvat behandling i sitt nya hemland. Både sociala frågor liksom individens rättsskydd bör alltid uppmärksammas och tryggas. För Kvinnoförbundet är det väsentligt att kvinnornas likabehandling synliggörs i detta arbete.

Det är självklart att vi här utnyttjar både vår migrationsministers och vår jämställdhetsministers sakkunskap för detta arbete. Vi understöder motionsställarna med följande att-satser.

Årsmötet föreslår att Svenska Kvinnoförbundet och SFP:s representanter i riksdagen och i kommunerna skall verka för:

• att kommunerna och regionerna, dit invandring sker, utvecklar en mångkulturell kompetens i sin förvaltning genom att både ekonomiska och personella resurser viks för utbildning av personalen i kommunala och statliga instanser för att utöka förståelsen för de problemställningar som invandrare ställs in för.

• att understöda insamling av verksamhetsmodeller och idéer/verktyg för integrationsarbetet som kan användas vid utbildning i mångkulturell kompetens samt öka samarbetet i dessa frågor över kommungränser.

• att det i samtliga kommuner/regioner med invånare som har invandrarbakgrund skapas särskilda stödfunktioner, t.ex. så kallade invandrarombud.

• att integrationen av invandrare tar i beaktande invandrarkvinnors och -mäns ställning och särbehov.

• att utökade statliga anslag viks i budgeten för att uppnå dessa målsättningar.