Lotta Keskinen vill bli vice ordförande för Kvinnoförbundet

15.03.2018 kl. 12:18
Pressmeddelande 15.3.2018

Lotta Keskinen vill bli vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Lotta Keskinen från Helsingfors ställer upp som kandidat i valet av vice ordförande i Svenska Kvinnoförbundet. Fram till slutet av februari i år ledde Keskinen förbundets äldsta lokalavdelning, Helsingforsavdelningen, vars 110-års jubileum firades i januari.

- Kvinnoförbundet har med åren blivit en viktig del av mitt liv och nu är jag redo att ta steget vidare och göra en större insats på förbundsnivå. Jag vill arbeta för att stärka förbundets roll på den politiska kartan. En viktig hörnsten i förbundet är lokalavdelningarnas arbete och engagemang. Som vice ordförande i förbundet vill jag särskilt stödja lokalavdelningarnas ordförande i deras viktiga arbete, säger Keskinen.

Keskinen är engagerad i frågor som berör lika bemötande, alla människors rätt att obehindrat och tryggt kunna röra sig i samhället samt alla människors rätt till upplevelsen av en trygg vardag. Keskinen betonar vikten av samarbete i kampen för jämställdhet, både inom förbundet och över partigränserna samt med politiskt obundna organisationer.

- Alla bäckar små behövs i vår kamp för jämställdhet - du behöver inte vara politiker för att göra en skillnad. Därför är det viktigt att vi feminister stöder varandra och för en öppen dialog. I de frågor vi tänker lika så åstadkommer vi mer genom att slå ihop oss och visa en enad front. Här kan vi se som exempel #metoo, som fick en så stark slagkraft tack vare att kvinnor världen över backade upp varandra, konstaterar Keskinen.

Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning understöder Keskinens kandidatur.

- Lotta Keskinen har varit en stor tillgång för lokalavdelningen och vi ser gärna att hennes engagemang och energi fortsätter att gynna kvinnokampen på förbundsnivå, säger Helsingforsavdelningens ordförande Marina Nygård.

Keskinen är till utbildningen ekonomie magister och politices kandidat från Åbo Akademi. Hon jobbar till vardags som fondanalytiker för fastighetsplaceringar. Keskinen har kandiderat i riksdagsvalet 2015 och kommunalvalet 2017 i Helsingfors valkrets och innehar förtroendeuppdrag inom Helsingfors stad, Svenska folkpartiet, Johannes församling, Helsingfors kyrkliga samfällighet samt Fanny Wredes stiftelse.

Valet av vice ordförande sker söndagen den 25 mars på förbundets årsmöte i Åbo. Årsmötet väljer förbundsordförande och tre vice ordförande.

För mer information:

Lotta Keskinen