Kujala: Vaccinationsmotståndet hotar barnets hälsa

25.03.2018 kl. 00:47
- Det allt sjunkande flockskyddet utgör en allt större risk också för personer som inte kan vaccineras, så som nyfödda barn och allergiker, säger Kujala.

Pressmeddelande 25.3.2018

Kujala: Vaccinationsmotståndet hotar barnets hälsa

Svenska Kvinnoförbundet omvalde Tiina Kujala från Esbo till vice ordförande på förbundets årsmöte på söndagen. Kujala har fungerat som vice ordförande i ett år.

- Jag ser fram emot ytterligare ett år av kvinnokraft. Jag vill jobba för och med våra lokala kvinnoförbundare. Vi har mycket att ge varandra och genom att stöda våra kvinnliga politiker blir hela vår rörelse starkare.

Under helgen behandlar Kvinnoförbundets årsmöte flertalet motioner, bland annat en om vaccinationer.

- Alla barn ska ha möjlighet och rätt till de vaccinationer som finns i vårt nationella vaccinationsprogram. Hälsovårdspersonalen ska kunna ta till strängare åtgärder, som att göra barnskyddsanmälan, i de fall barnets hälsa står hotad på grund av vaccinationsmotståndet. Det allt sjunkande flockskyddet utgör en allt större risk också för personer som inte kan vaccineras, så som nyfödda barn och allergiker, säger Kujala.

För mer information:

Tiina Kujala