Bild på Anna Jungner-Nordgren

Anna Jungner-Nordgren: Tillräckligt stöd och hjälp måste tryggas vid förlossningarna även under coronapandemin

- Ingen nybliven mamma ska behöva känna sig ensam eller orolig på grund av att stödpersonen inte får närvara. En förlossning är alltid en stor händelse i livet för hela familjen, och då är det viktigt att sjukhusen har tillräcklig beredskap och möjligheter att ge både den praktiska hjälp och det psykiska stöd som föderskorna behöver även under denna kristid, säger Jungner-Nordgren.
07.04.2020 kl. 08:00
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Beslutet att slopa samjouren vid Raseborgs sjukhus en katastrof för regionen

- Jag är riktigt upprörd och bedrövad! Hur kan samlingspartiets, de grönas, centerns och sannfinländarnas representanter i styrelsen för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt förfara på detta vis och slopa samjouren? Vad skulle ha krävts för ett annat utfall, undrar Westerholm.
06.04.2020 kl. 13:32
Bild på Marina Nygård

Marina Nygård: Ställ inte ekonomi och människoliv mot varandra

I de undantagstillstånd som nu råder är vår regering tvungen att ta tuffa beslut. Ju längre krisen fortgår, desto mera måste vi ta i beaktande också ekonomin. Hur djupt ner är vi beredda att låta ekonomin gå i sank? Det kan låta kallt och kalkylerande: hur kan ekonomin ha någon betydelse när vi talar om människoliv? Människoliv måste ju alltid vara mera värda än ekonomin. Idag skriver Marina Nygård på vår blogg om effekterna av den ekonomiska krisen.
06.04.2020 kl. 09:03

Anita Westerholm: Våld mot kvinnor under isolering måste bekämpas

Under den pågående krisen med coronaviruset drabbas hela samhällsekonomin och allt från hälsovården till utbildningen påverkas av stora förändringar. De kvinnor som utsätts för våld i när- eller parrelationen utgör en extra sårbar grupp som inte får glömmas bort i dessa tider. De behöver speciellt samhällets stöd och hjälp, säger Anita Westerholm, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.
20.03.2020 kl. 00:00

Anna Jungner-Nordgren: Lönejämställdhet är inte en åsiktsfråga

Lönejämställdhet är inte en åsiktsfråga. Såväl internationella avtal, EU-bestämmelser som finländsk lagstiftning ställer krav om lönejämställdhet, säger förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren idag på jämställdhetsdagen.
19.03.2020 kl. 08:00