Pia Sundell: Nätmobbning – vi vuxna ska inte två våra händer

Det finns mycket vi vuxna kan göra för att förebygga den mobbning barn och unga utsätts för på nätet, säger Pia Sundell idag på FN:s internationella dag för avskaffande av våld mot kvinnor.
25.11.2020 kl. 10:15
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Barnens framtid är i våra händer

Participation, provision, protection. Då man talar om FN:s konvention om barnets rättigheter, eller Barnkonventionen som den ofta kallas, nämns ofta tre P:n. Det är tre punkter som sammanfattar konventionens grundtankar som alla barn och vuxna borde känna till, skriver Pia Sundell på bloggen idag.
20.11.2020 kl. 08:00
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Tillsätt arbetsgrupper som arbetar mot våldet bland unga i kommunerna

Våld och brott som begås av ungdomar har diskuterats mycket de senaste veckorna, speciellt efter nyheter från Helsingforspolisen och övriga myndigheter som har uttryckt oro över cirka 100-150 ungdomars eventuella benägenhet till våldsamt beteende.
16.11.2020 kl. 11:12
Bild på Anita Westerholm

Kvinnornas lönedag 2020: Oroväckande tillbakagång!

Under en tidsperiod på 15 år har löneskillnaderna minskat med bara cirka tre procentenheter och år 2019 var skillnaden 16 %. Ifjol uppmärksammades kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män, den 4 november. I år uppmärksammas dagen redan den 1 november.
01.11.2020 kl. 00:00
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Ojämställdhet är ett stort hinder för utvecklingen i världen

Varje år den 24 oktober firas FN-dagen över hela världen. Det har gått 75 år sedan Förenta Nationerna grundades efter andra världskriget som ett säkerhetsråd. Idag skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi om FN:s viktiga arbete bland annat med de globala målen för hållbar utveckling och med att säkerställa kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter, men också om personliga erfarenheter av FN:s fredsstyrkor i Somalia.
24.10.2020 kl. 09:36