Pia Sundell: Barnets rättigheter – vuxnas ansvar

I dag på Barnkonventionens dag flaggar vi för barnets rättigheter. Den här dagen ska påminna oss om att barnets framtid ligger i våra händer. Det är vår skyldighet att ge över en värld där våra barn kan växa, utvecklas och ha det bra.
igår kl. 08:33

Lotta Keskinen: Dags för jämställda löner!

Idag uppmärksammar vi kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden i Finland är i medeltal 16 % detta år, vilket i teorin betyder att från och med idag fram till slutet av året arbetar kvinnorna oavlönat. Trots detta skall ändå mat, boende med mera betalas precis som vanligt.
04.11.2019 kl. 08:30
Bild på ordförande Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren: Elva år på oss att uppnå globala målen

FN-dagen, som firas i dag, är en bra påminnelse om de globala hållbarhetsmålen Agenda 2030 som världens länder gemensamt antagit för fyra år sedan. Målen ska bidra till socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar utveckling och vara uppnådda till år 2030 i världens alla länder.
24.10.2019 kl. 10:35
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren

Women in East meet Women in West

I veckans blogginlägg delar Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren med sig av sina erfarenheter från den 25:e internationella kvinnokonferensen East and West meet in Saint Petersburg, där hon representerade Kvinnoförbundets internationella utskott.
21.10.2019 kl. 10:57

Den internationella landsbygdskvinnans dag, rural Finland 3.0

Idag firas den internationella landsbygdskvinnans dag (World Rural Women’s Day). Dagen firas den 15.10 och den är tänkt att uppmärksamma kvinnors betydelse för landsbygden, speciellt i tredje världen där kvinnors insatser för att bekämpa fattigdomen är klart avgörande i många fall.
15.10.2019 kl. 08:46