Pia Sundell: Nätmobbning – vi vuxna ska inte två våra händer

Det finns mycket vi vuxna kan göra för att förebygga den mobbning barn och unga utsätts för på nätet, säger Pia Sundell idag på FN:s internationella dag för avskaffande av våld mot kvinnor.
25.11.2020 kl. 10:15
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Barnens framtid är i våra händer

Participation, provision, protection. Då man talar om FN:s konvention om barnets rättigheter, eller Barnkonventionen som den ofta kallas, nämns ofta tre P:n. Det är tre punkter som sammanfattar konventionens grundtankar som alla barn och vuxna borde känna till, skriver Pia Sundell på bloggen idag.
20.11.2020 kl. 08:00
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Ojämställdhet är ett stort hinder för utvecklingen i världen

Varje år den 24 oktober firas FN-dagen över hela världen. Det har gått 75 år sedan Förenta Nationerna grundades efter andra världskriget som ett säkerhetsråd. Idag skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi om FN:s viktiga arbete bland annat med de globala målen för hållbar utveckling och med att säkerställa kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter, men också om personliga erfarenheter av FN:s fredsstyrkor i Somalia.
24.10.2020 kl. 09:36
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Idag är det den Internationella flickdagen, en dag då vi uppmärksammar flickors rättigheter men också deras utsatthet världen över. Denna gång vill jag uppmärksamma könsstympning som utförs på flickor och kvinnor i många delar av världen, skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi i dagens blogginlägg.
11.10.2020 kl. 09:00
Bild på Karin Cederlöf

Karin Cederlöf: Vi behöver kvinnliga beslutsfattare i kommunerna

“Women belong in all places where decisions are being made.” Budskapet av den nyligen hädangångna Ruth Bader Ginsburg, domare i USA:s högsta domstol, är aktuellt inför det finländska kommunalvalet. I dagens blogginlägg skriver Karin Cederlöf om vikten av att vi har kvinnliga beslutsfattare