Bild på Marina Nygård

Marina Nygård: Ställ inte ekonomi och människoliv mot varandra

I de undantagstillstånd som nu råder är vår regering tvungen att ta tuffa beslut. Ju längre krisen fortgår, desto mera måste vi ta i beaktande också ekonomin. Hur djupt ner är vi beredda att låta ekonomin gå i sank? Det kan låta kallt och kalkylerande: hur kan ekonomin ha någon betydelse när vi talar om människoliv? Människoliv måste ju alltid vara mera värda än ekonomin. Idag skriver Marina Nygård på vår blogg om effekterna av den ekonomiska krisen.
06.04.2020 kl. 09:03
Bild på Monica Asplund

Monica Asplund: Lika lön för lika arbete?

Fortfarande finns det en skillnad mellan kvinnors och mäns löner, fastän man redan 1962 i lag stadgade om lika lön för både kvinnor och män. Det finns dock stora skillnader mellan löner för kvinnor och män i olika yrken, speciellt inom det privata näringslivet. Man har räknat ut att löneskillnaden för ekonomer är 11 %, medan den för jurister är 8 % och för diplomingenjörer 5 %. Idag på Minna Canth- och jämställdhetsdagen skriver Monica Asplund om lönejämställdhet på Kvinnoförbundets blogg.
19.03.2020 kl. 08:30
Bild på Catarina Silvander

Catarina Silvander: Vi behöver kvinnogemenskap

I dagens blogginlägg berättar Catarina Silvander om sin feministiska vandring och om vikten av att hitta en stärkande och stöjdande kvinnogemenskap.
23.01.2020 kl. 14:23

Annami Rak-Häggblom: Ingen duktig flicka

I dagens blogginlägg delar Annami Rak-Häggblom, medlem i Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, med sig av sina personliga reflektioner kring temat duktig flicka. I januari arrangerar Svenska Kvinnoförbundet i samarbete med Svenska Bildningsförbundet seminarieserien Diagnos duktig - Hur kan vi frigöra oss från prestationsångesten och skapa balans i livet?
17.01.2020 kl. 10:00

Ordförandes julhälsning 2019

Regeringen har som mål att göra Finland till ett ledande land i fråga om jämställdhet. Den globala uppmärksamhet som Finland fått i och med regeringspartiernas starka kvinnliga representation bidrar förstås till att Finland har all chans i världen att göra jämställdhet till sitt varumärke. Nu är det momentum för Finland att föra en politik som främjar kvinnors rättigheter, både i hemlandet och globalt. Läs mer i Anna Jungner-Nordgrens julhälsning på Kvinnoförbundets blogg.
16.12.2019 kl. 13:52