Bild på Henrik Wickström och Eva Biaudet

Sysselsättningspolitik kan inte göras utan jämställdhet

Vårens händelseförlopp och höstens fortsatta restriktioner tillsammans med en försiktighet att leva normalt, har en enorm negativ effekt på sysselsättningssituationen för alltför många. Statistiken för arbetslöshet visar redan nu att vårens ’’lockdown’’ drabbade unga kvinnor mest. I dagens blogginlägg skriver Eva Biaudet och Henrik Wickström om sysselsättningsåtgärder ur ett jämställdhetsperspektiv.
15.09.2020 kl. 13:43

Förra helgens ordförandeval

Det har gått en vecka sedan Svenska Kvinnoförbundets årsmöte och val av ny ordförande för förbundet. I dagens blogginlägg reflekterar ordförandekandidat och nyvalda vice ordförande Ramieza Mahdi över ordförandevalet.
14.09.2020 kl. 11:26
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Representation

Jag tror att de flesta håller med mig om att mångfald behövs i vårt samhälle. Företag, politiska partier och organisationer har insett att en mångfald av individer ger en konkurrenskraft, attraktivitet och lyfter organisationens image. Ändå upplever jag att det finns ett stort gap mellan mångfald och inkludering. Har ni funderat på vems villkor inkluderingen sker, frågar Ramieza Mahdi i dagens blogginlägg om mångfald och inkludering.
03.09.2020 kl. 11:15
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Inför totalförbud mot sexköp i Finland

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm lyfte upp jämställdhetsprogrammet och totalreformen av sexualbrottslagstiftningen i sitt anförande på SFP:s partifullmäktigemöte i helgen.
24.08.2020 kl. 11:19
Bild på byksträck med kläder i regnbågens färger och texten love is love

LOVE IS LOVE

I juni firar vi pridemånaden, Pride month. Pridemånaden är en möjlighet att fredligt protestera och öka den politiska medvetenheten om den diskriminering och de orättvisor som fortfarande existerar.
03.06.2020 kl. 09:30