Ordförandes julhälsning 2019

Regeringen har som mål att göra Finland till ett ledande land i fråga om jämställdhet. Den globala uppmärksamhet som Finland fått i och med regeringspartiernas starka kvinnliga representation bidrar förstås till att Finland har all chans i världen att göra jämställdhet till sitt varumärke. Nu är det momentum för Finland att föra en politik som främjar kvinnors rättigheter, både i hemlandet och globalt. Läs mer i Anna Jungner-Nordgrens julhälsning på Kvinnoförbundets blogg.
16.12.2019 kl. 13:52
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Stå upp för mänskliga rättigheter

Idag den 10 december uppmärksammas den internationella dagen för mänskliga rättigheter. Mänskliga rättigheter innebär rätt till yttrandefrihet, utbildning och till att söka asyl. De mänskliga rättigheterna omfattar medborgerliga, politiska, ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Alla människor, oberoende av etnicitet, religion eller sexuell läggning har rätt till liv, frihet, integritet och social trygghet. Det är ett misslyckande att så många människor ännu idag saknar fundamentala rättighet, exempelvis tillgång till ett värdigt liv fritt från förföljelse, fattigdom och tortyr.
10.12.2019 kl. 10:15
Bild på Charlotta Asplund

Kärlek är inget brott

Det är inte särskilt roligt att tänka på en eventuell skilsmässa innan man gifter sig, men med färsk personlig erfarenhet anser jag att alla möjliga frågor som har med ekonomi, juridik och psykologi att göra i samband med skilsmässa och separation borde höra till allmänbildningen. Äktenskap är ändå en rätt vanlig företeelse i Finland - skilsmässa lika vanligt.  I dagens blogginlägg delar Charlotta Asplund med sig av sina tankar kring kärlek och skilsmässa.
09.12.2019 kl. 11:10

Pia Sundell: Barnets rättigheter – vuxnas ansvar

I dag på Barnkonventionens dag flaggar vi för barnets rättigheter. Den här dagen ska påminna oss om att barnets framtid ligger i våra händer. Det är vår skyldighet att ge över en värld där våra barn kan växa, utvecklas och ha det bra.
20.11.2019 kl. 08:33

Lotta Keskinen: Dags för jämställda löner!

Idag uppmärksammar vi kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden i Finland är i medeltal 16 % detta år, vilket i teorin betyder att från och med idag fram till slutet av året arbetar kvinnorna oavlönat. Trots detta skall ändå mat, boende med mera betalas precis som vanligt.
04.11.2019 kl. 08:30